Sunday, 12 July 2009

...eNti SaBaB...

seorang makcik tua bertudung kuning cair menanya penjual tentang harga duraq.


makcik tua: qeddish kilo?
penjual per1 : nus dinar (50 qirsy)
makcik tua: kilo.


penjual pun menyuruh seorang lagi sahabatnya membukus untuk makcik tua itu sekilo duraq. selepas menimbang, penjual tu pun mengikat plastik tersebut dan memberinya pd makcik tua itu. Makcik tu mengambil sebijik lg duraq dan mengatakan dia hendak mengambilnya.



makcik tua: a'khuz habbah (dalam nada suara yg perlahan, dan memasukkannya ke dalam plastik yg diberi sebentar td)


pakcik penjual memandang pelik makcik tua tu sambil berkata.



penjual ke2: syu hai?? haram alaik.
makcik tua: bas habbah.
penjual ke2: la! bas hadol. haram alaik (sambil mengeluarkan sebijik duraq yg dimasukkan makcik tua td)
makcik tua: haram alaik. bas habbah (sambil mengeluarkan sebijik lg duraq dr plastik td)


disebabkan penjual tu tak benarkan makcik tua tu mengambil sebiji duraq tu, makcik tua tu naik marah & terus tidak jadi membelinya. makcik tua tu keluar dgn muka tak puas hati. Dan ana, hanya melihat. Selepas makcik tua berlalu, ana pun meminta untuk dibungkuskan sekilo duraq.


ana: biddi kilo hai.
penjual ke2: kilo??
ana: aiwah... kilo (selepas ku lihat, kurang banyak, ku minta tambah jadi 2 kilo)
ana: bas hadol?? kaman kilo.
penjual ke2: (hanya mengangguk smbil menambah duraq)


ku terasa ingin menanya kenapa pakcik tu tak bg makcik tua tu mengambil sebiji duraq.


ana: lesy la tu'tiha habbah
penjual ke 2: la tas'al... haram alaiha
ana: la... hakait bidha kaman habbah
penjual ke 2: ma hakait
ana: la... hakait
penjual per1: enti sabab
ana: syu?? ana sabab?? (ku bengang ngan pakcik ni)
penjual per1: enti sabab
ana: ehhh... ana sabab?? kholas ma biddi asytari...


selepas ku tenang sebentar, ku tanya penjual per1 tu semula.


ana: asytari wala la'??
penjual per1: ma'natu enti mu sabab. (sambil tersenyum)
ana: i'tiini (ku ambil plastik yg dah diikat penjual ke 2)
ana: hampes tul pakcik ni... sambil membebel (dalam hati... lalala~)



ya Allah... kesian makcik tua tu, disebabkan penjual2 yang kurang sopan & beradab, mgkin makcik tu terkilan nak makan duraq... harap dia dapat beli di tempat lain. Apala pakcik2 ni, dah menjual tu, buat la gaya menjual, n takyah la kedekut sangat, makcik tua tu minta sebijik je pun, takkan luak nyer... bersedekah la sekali sekala... tak rugi pun. Hadoii, arab2... pastu boleh lak kata ana penyebab makcik tua tu x beli, (bagi mangkuk hayun kang, sesuka hati nak kata ana penyebab, salah org n masa la klu nk bergurau)... check diri sendiri la... tgk... kan dah rugi nus

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: رَحِمَ اللَّهُ رَجُلًا سَمْحًا إِذَا بَاعَ وَإِذَا اشْتَرَى وَإِذَا اقْتَضَى

12 comments:

Anonymous said...

Wah bagus nye anak abah ni..kenapa tak beli..kemudian beri pada mak cik tu kan baik..buat baiklah..muga sentiasa d rahmati Allah SWT.

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

mmg niat gitu... tp makcik tu dah pergi terus... kesian tgk makcik tu... mmg kurang sopan peniaga2 kedai tu... klu setakat sebijik dah kedekut... xleh kata apa dah...

insAllah, nnt klu jumpa makcik tu lg... harap dpt belikan untuk dia... xpun, didoakan agar dikurniakan rezki yg lebih buat dia dr seplastik yg ingin dia beli td

<< s| tED| >> said...

durraq tu sejenis buah ke norul??

makcik tu sakit hati agaknye.. langsung x jd beli.. kan dah rugi org yang berniaga tu.. x salahpun sedekah sebiji dua.. x jadi miskin!!

azira-EIJI said...

Lisz.. Len kali wat la translation. Nasib bleh paham gak apa ko tulis.. Hehe..

Penjual tu kedekut satu hal. Tapi nasib baik makcik tu xamik gak.

Klw kat M'sia ni, pernah nmpk sorang emak bagi anak dia rasa buah yang jual terbuka kat pasaraya. Selamba jer.. Hehe..

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

teD|:
miss u :D..sorry xbgth xder kat dpan lptop slama 4days..hehe

duraq tu..peach..sedap sgt :D n murah2 buah kat sini..ni dah kuar buah anggur,hmm..hbs duit ke buah je la..ngeee :D

gitula..mkcik tu mgkin rasa marah n malu dibuat gitu..dlm hidup ni,xsalah kita memberi, bersedekah..xleh la tgk duit hakiki je..'duit' ma'nawi kena tgk gak..kehidupan bkn berhenti slps kita mati, bahkan kehidupan di sana yg hakiki..

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

Eiji:
haha..aku malas..lgpun bahasa kacang je tu n aku ada terangkan b4 aku tulis perbualan nyer..hehe, saje nak 'dera' hang :D

hmm..betul2 kata hang..tp, klu mkcik tu minta sebijik pun, xkan la xbagi..tasamuh la sikit..kan Allah suka sifat org gitu..bukan luak pun..yg aku beli ni pun, ada la gak yg busuk..tu dah nipu namanya, camne berniaga gini, xberkat..

haha..kat Msia gitu..giler selamba makcik tu..xleh2, ambk tanpa izin tu..lain klu kat pasar, kita leh minta pd peniaga tu..klu di pasaraya, mta kt sapa..xleh ajar anak camtu..xkan nak bg benda haram pd anak, kang xcara anak tu..hang ada anak nnt, jgn wat camtu..haha (bilakah waktu itu :p)

azira-EIJI said...

'Bilakah waktu itu?' hehe.. Ramai orang wat camtu skunk. Main amik jer, konon nak rasa baru beli. Tapi xbeli pun. Umah dekat Giant, selalu nampak.. Hehe.. Tapi yg aku cerita tu bukanlah orang Islam.

Oo kau dera aku eh. Takpe2. Nanti aku dera ko dgn bahasa Uganda plak. Haha..

Duraq tu peach rupanya.Bahasa Melayunya apa.. Hahaha... Saje jer tu, jgn ko jwb lakz..

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

erkk...bukan melayu.. ngeee :D..cengkudu tul la hang ni..ekekeke

haha..oitt..lama dah xpg giant yg dkt ngan uia tu..haha..rindu nyer..heheh...aku mmg suka pg giant ni...murah... :D

hahah..dera la..aku cnfirm aku leh 'jawab ngan jayanyer'...hehhe (ayat berlagak)

apa peach dlm bahasa Melayu ek???

Dida... said...

Marhaba ya ukhti...

Oohh.. anti duduk di Jordan rupanya... sbg student ke lecturer? Ana Asif coz tak dpt jawab komen anti di blog ana dlm B.A.. kan ana ni Tolibah jadidah.. baru je nak kenal perkataan.. buat ayat pun tak lulus lagi..

Syukran jazillan coz sudi bertandang ke blog ana... ana pun boleh la selalu2 ke blog ni utk belajar kalimatul jadidah dkt sini.. :)

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

ahlen ukhti Dida..

yislamu ala ziyaratik :D aiwah, bi urdun halla.. tolibah mu mu'allimah.. adrus huna bi jami'ah albayt..

ana kaman mu syatiroh bi arabiyah.. lakin, nuhawil insAllah nehkiy arabiy ma'a ba'd.. insAllah :D.. xper je klu balas dlm BM, ana pun bukan terer ckp arab ni.. stakat p pasar leh la, hehe

blog ni pun, bukan selalu guna arab.. klu guna pun, bbrapa kalimah.. insAllah, ana cuba guna arab agar kita dpt manfaat bersama.. insAllah

azira-EIJI said...

Giant ni sebab dekat dgn umah, Tu selalu pegi..

Peach dalam BM nya Peace Cikgu! Haha.. Aku pun xtaw. Eksen tol kita ni. BM pun xlepas.. Hehe..

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

hahaha... yes... PEACH in Malay PEACE... aku sokong ko.. hahaha.. tabik spring arr... :p

aku betul xtau wei, sbb aku tau yg eng n arabic je..yg malay cikgu aku xder ajar pun..haha, salah kan cikgu