Tuesday, 1 December 2009

... CiNtA...



...CiNtA UtAmAkU HaNyALaH UnTukMu...

&

...CiNtAkU PaDa HaMBaMu HaNyaLaH kERaNaMu...



* teringin membaca novel "ketika cinta berbuah surga".. & berjuang menulis sebuah cerita cinta.. mohon doa kalian semua..



Wednesday, 18 November 2009

... SaLaM DzulHiJjAh ...



كيف نربح العشر الأوائل من ذي الحجة؟؟


التوبة

وذكر الله تعالى

وقراءة القرآن

والصلاة والصيام تطوعاً

والدعاء

والصدقة

والتفكر في خلق الله سبحانه وتعالى

و بر الوالدين وصلة الرحم ... الخ



جمعية المحافظة على القرآن الكريم - اللجان النسائية


kef halukum jami'a?? kef hayatukum... tamam?? insAllah kher wa fi ri'ayatillah azza wajalla.. ameen ya Rabbal 'alamin..

lama xtulis di blog ni berbanding dulu.. sibuk sedikit ngan masa2 yg berbaki di bumi syam ni.. doakan saya moga dipermudahkan urusan di sini sebelum pulang ke Malaysia.. klu nak dikira, masih lama lg.. tahun dpan dalam anggaran bulan 5-7 (sbb mcm nak tggu convo je :D).. tp, bila dah ikut daurah yg pelbagai (tafser, hadith, nahu, tahsin bacaan qur'an.. etc).. rasa cam sekejap je lg.. pejam celik, pejam celik.. dah nak balik nnt.. ala kullin, harapan agar masa yg berbaki ni, diberkati Allah.. mohon doa para sahabat semua (^_^)

hmm.. hr ni masuk 1 zulhijjah.. sama2 lah kita tingkatkan amalan di bulan ini.. pelbagai cara untuk mendapat keuntungan bersama.. di antaranya apa yg saya paparkan di atas.. Rabbana taqabbal to'atana wa a'malana.. Ameen, summa ameen


salam iduladha buat semua dr bumi syam


p/s: maaf xdpt tulis panjang.. curik masa ni :D

Monday, 26 October 2009

...BaWa MuLuT...

~rasa2 nak makan daging berulat ni.. sila2 lah bawak mulut yg berulat ek~


Bawa Mulut..

klu nak dilihat kat sekeliling kita.. mmg org klu p mana2 bawa mulut.. klu tinggai mulut?? aihh.. boleh ka?? camna nak tinggai mulut klu mmg dah azali xleh dipisahkan.. huhu..

tp.. blh jer tinggaikan mulut tu sebenarnya.. dgn maksud yg ma'nawi..

ni dak.. p mana2 bawa mulut yg penuh ngan ulat.. siap ulat2 tu disebarkan nya pd org lain.. org lain tu pulak, sebarkan pula pada kawan2 nyer.. adehhh.. ulat tu pun dgn senang hati bertukar2 mulut.. liuk lentuk dari 1 ke 1 mulut..

natijah nyer???

aisyy.. bertambah ler kaum2 ulat tu.. bersuka ria menari, ketawa, bergolek, terlentang.. bak kata.. semua la haii.. makin busuk la tmpat yg di diami ulat2 tu.. parah ler.. bukan setakat 1 mulut, malah.. berjuta2 lemon..

pikir2 la ye..




p/s: dlm cerita MENTAL.. dahi nyer blh di zip.. klu mulut, rasanya blh jgk di zip mulut nye.. setuju tak??

Sunday, 11 October 2009

...SaLaH MaNHaJ, MuLa SeMuLa...

~ jazakumullah khairan kathira pd lecturer2 uiam yg membantu~

Bismillahir Rahmanir Rahiim..

Apa kabar sahabat2 semua? Di doakan moga dikurniakan kesihatan yg berterusan.. Doakan jua kejayaan & kesihatan buatku, kerana sejak akhir2 ni ku kurang sihat.. mohon doanya agar ditabahkan hati dalam menempuh jihad ini..

Sesak nafas dgn thesis yg sedang dihadapi.. Pening kepala memikirkannya.. tetapi alhamdulillah selepas ke Amman beberapa hari, dan bertemu dgn kak Syiela (MA Islamic Studies-USIM) & kak Yus (phD Bahasa Arab-USIM), ku dpt sedikit semangat baru & cara yg betul untuk menulis thesis.. Alhamdulillah.. Allahu yu'tikumal 'afiah...

Pada abah & mama.. maafkan saya, maybe saya xdpt nak hbskan dalam awal tahun depan.. saya cuba untuk sempurnakan study master di Jordan ni dalam pertengahan tahun depan.. insAllah.. mohon doanya.. maaf sangat2 xdpt nak habiskan awal tahun, kerana salah manhaj yang digunakan, jadi kena mula semula.. insAllah.. berikut perancangan terbaru tuk thesis..


*****

Bulan 10 & 11: Kumpul Bahan & Baca
(dh kumpul, tp cam yg saya kata, salah manhaj yg digunakan, jd masih xsempurna.. kena mula semula)

Bulan 12: Fasal Tamhidiy + Fasal 1 (Mula tulis)

Bulan 1 : Fasal 1 + Fasal 2

Bulan 2 : Fasal 2 + 3

Bulan 3 : Fasal 3

Bulan 4 : Check semula setelah di check oleh musyrif (Dr Zughul)

Bulan 5 : Munaqosyah (insAllah.. or bulan 4)


Saya cuba yg terbaik.. kalau blh habis bulan 4.. yg penting kata kak Yus, juhud kita.. dalam sehari xkan xleh nak tulis 4-5 mukasurat.. jadi.. insAllah.. saya usaha.. doakan saya ye Abah & Mama.. maaf xleh nak balik awal..

Wednesday, 7 October 2009

...xDeR MoDaL...



Assalamualaikum semua..

Apa kabar?? sihat semua??
maaf, still dalam mood raya?? tu yg malas nak update blog ni..
tp, tulis la gak sikit apa yg terjumpa di balasan komen.. hehe..
sem baru dah mula.. mksdnyer, kena la mula nulis dengan tekad..
tu kalau nak balik cepat..
yela.. mana dak nyer, semua dah tanye bila nak balik Malaysia..
mohon doanya agar dipermudahkan menulis thesis dan dpt siapkan sblm bln 5..
kang xsempat pulak nak raya di Malaysia tahun depan..
tu pun, klu panjang umo.. insAllah..
ok.. moga jumpa lg.. doakan kejayaan saya (^-^)v


*****


kehidupan
tanpa ikhtibar & imtihan
pelayaran
tanpa ombak & taufan
semuanya kosong
tiada pengajaran


syukur pd Tuhan
Pencipta sekalian alam
atas rahmat & ujian
kerna dengan keduanya
hidup secerah mentari
mewarnai liku2 penantian
menuju gerbang kemenangan


Thursday, 17 September 2009

...SaLaM LeBaRaN DaRi BuMi SyaM...


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل عام وأنتم بألف خير

*****

Ramadhan sudah sampai ke penghujungnya.. berbaki dalam 2 ataupun 3 hari, datanglah Syawal menjenguk kita.. InsAllah.. mg diterima segala amalan2 yg telah kita sempurnakan di bulan ini.. Ameen ya Rabb...


Di kesempatan ini, ingin saya ucapkan Salam Lebaran dari perantauan buat abah, mama, abg acut & kak eiyka, abg masrid & kak nurul, apit, fitri n tiha.. Mohon maaf zahir & batin.. pada mama & abah, minta dihalalkan segalanya sejak saya dilahirkan sehingga kini.. pada adik beradik, thanks atas duit raya yg dikirimkan.. sayang korang.. muaaaahhhhhh.. pd apit, fitri & tiha, sorry sbb tahun ni, akak xdpt bg duit raya kat korang.. huhu, insAllah.. tahun dpan, jika diberikan peluang beraya bersama & dimurahkan rezeki, akak doublekan.. (ada ek main double2 :D).. insAllah, demi keluarga tercinta.. xder masalah.. hehehe (hmm.. sedih xdpt kumpul pg raya bersalaman n dgr tazkirah abah.. hehe, abg acut?? thun ni bg tazkirah raya time salam2 tau.. hehe, xleh malu2 dah.. hehe, samala kita ekk ;p.. sama juga sedih sbb xdpt ikut raya sama ke umah saudara-mara)... pada abah & mama, sampaikan salam kemaafan dari saya buat saudara-mara tersayang, nenek timah & keluarga, cik awa, cik latip, cik tipah, wan nyah, cik nor n etc (keluarga belah abah di selangor & belah mama di Perak).. kim salam rindu buat mereka..


Pada sahabat2 maya yg selalu dtg bertandang di blog saya, maafkan jika ada salah & silap sepanjang perkenalan.. jika ada yg terguris terasa, harap di maafkan segala.. Salam idulfitri buat semua.. Selamat pulang ke kampung halaman & berhati2 di jalan raya.. hehehe.. makan ketupat, rendang, lemang, ingat2lah saya yg jauh ni.. huhu.. :( .. kat sini nnt, xmasak apa pun.. entahla, mgkin nasik himpit, rendang daging, n ayam masak merah je kot.. kuah kacang?? tgkla kalau rajin.. hehehe :D.. sayang korang sume.. silalah ambil kad raya ni ye.. hehe.. sbgai ingatan di hari raye :D


Okla.. xder idea sebenarnya nak tulis.. pun masih xder perasaan nak beraya ni.. dgn baju raye yg xbeli lg, dgn rumah yg masih xhbs kemas, dgn lauk2 yg masih xberbeli.. huhu.. pg Amman semalam, 1jubah pun xberkenan di mata ni, lain pulak yg dibeli.. ngeee :D punyer la byk2 bergantungan, 1pun xder yg memikat.. hehe, tp yg best, dpt lak selimut raya.. pakcik tu bg free :D hmm.. beraya ngan selimut baru je la gamaknye.. hehehe... okla..



xdpt jubah raye, dpt free selimut raye.. hehehe


*****

Salam Lebaran dari Bumi Syam.. Al-Urdun
Maaf zahir & batin


Salam tulus ikhlas dalam ingatan
Norullisza binti Khosim



p/s: mama jgn sedih2 pg raya ek.. klu sedih2 ingat saya.. hehehe.. xleh kita 'bising2' di pg raya.. :D


Monday, 14 September 2009

...BiLa NaK BeLi BaJu RaYa NiE???...

Assalamualaikum semua
v(^-^)v
hehe.. peace.. (ada ke ruper peace tu.. haha, lantak ler)


hmm.. pejam celik, pejam celik (pejam yg banyak ;p) dah pengakhiran Ramadhan dah kita ye... sekejap je rasa masa berlalu.. moga kita masih gah menunaikan ibadah2 di pengakhiran Ramadhan ni.. mutiara2 berharga yg diberi percuma jgn dilepaskan begitu sahaja.. kutiplah sebaiknya agar kegembiraan bertemu Sang Pencipta di alam sana tercipta.. InsAllah, bersama2 kita..


hmmm... dah dekat nak Syawal nie, rasanya.. dah meriah dah suasana di Malaysia.. dgn lagu2 raya (dendang perantau yg best), promosi di kedai2, n macam2 lg.. rindu pulak rasa.. rindu nak p shopping ngan mama, abah & tiha.. nampaknya, tahun ni, Tiha jalan beli baju raya ngan abah & mama je la ek.. huhu.. xleh akak nak habiskan duit mama tahun ni.. hehe (kita mmg suka kan habiskan duit mama klu kuar.. lalala~) .. Tiha beli baju apa tahun ni?? warna apa?? baper pasang?? seluar jeans beli gak ke?? jgn beli yg sama jer ek :D


akak?? hadehhh.. xmembeli lg tiha oiii.. kawan xdtg umah lg.. dh rancang nak beli baju raya sama.. xgi mana2 kot, di mafraq ni aja.. xlarat la nak jalan pose2 ni, paneh lak tu.. tahun ni, jubah je kot.. tp, xtau lak nak beli warna apa.. suka warna hijo, tp xberkenan satu pun jubah hijo.. ada dh nmpk 1 jubah tu, warna ungu gelap, n putih kuning, comey!! tp, tgkla nnt.. takut rambang mata bila dah ke kedai jubah tu.. hehe.. nasib duit raya cukup tuk beli 2 jubah.. hehehe (sayang korang sume: abah, mama, abg acut, abg masrid, n apit.. thanks bg duit raye.. muaahhhhh).. nnt akk bgth akak beli warna apa ek.. tp, klu xder yg berkenan.. hmm, baju kurung raye byk tersimpan dlm beg tu.. xpakai2 (xsuka pakai baju kurung kat sini, angin kuat)..


ok tiha.. saje je tulis tuk tiha ni.. rindu tiha.. xleh nak bersiap2 sama kan?? yela, pagi2 raye, bila akk tgh pakai tudung, ada jer org tu duk ngaco, main bedak la, main gincu la.. tahun nie, tiha kaco je kakak ipar tiha.. tu pun, kalau diorg raye kat umah mama, kalo 2 2 balik perak.. naya mama.. kena la siapkan juadah hari raye sorang2.. uwaaa~ nak balik raye :(


haha.. okla tiha.. membebel lak tgh2 hari ni.. hmm, xsabar nak beli jubah raye ni.. bila la kawan akak ni nak dtg umah... aduyaaaiiiii (tiha suka ckp ni kan.. aduyaaaiiiii ;p).. ok, bye tiha..


dalam kegembiraan nak menyambut Syawal, harapnya x dilupa Ramadhan kali ini.. kerna kita x tau, apakah Ramadhan akan datang masih ada untuk kita ataupun tidak.. teruskan beribadah & beramal soleh.. Salam Ramadhan di 10 malam terakhir..

عسى الله أن يتقبل دعائنا وصيامنا وقيامنا وأعمالنا في هذا الشهر الكريم

Wednesday, 26 August 2009

...SaBaR vs MaRaH: iKhTiBaR RaMadHaN...


syaitan dah bawak beg balik kampung... xkan nak marah2 lg beb.. xrock la...
lalala~ (ganas giler ayat.. :p)

بسم الله الرحمن الرحيم
رمضان المبارك
شهر البركة... شهر الغفران

*****

alhamdulillah, selesai sudah 5 hari kita menjalani ibadah puasa... dgn harapan diberi kekuatan & kesihatan yg berpanjangan agar dapat meneruskan Ramadhan pd tahun ini dengan 'cemerlang'... dgn doa agar keimanan & ketaqwaan tidak di tahap yg lama, bersama kita mencari redhaNya, bersama kita memohon keampunan dariNya...

*****

ya Allah, sejak aku berpindah dari sakan ke rumah di Hydhubat, Mafraq... pelbagai imtihan & ikhtibar dibentangkan buatku (Sabar vs Marah), demi menentukan aku berjaya atau tidak menjalani ujian yang diberikan Allah... ketiadaan air, kedegilan & kemanjaan berlebih orang lain, dan pelbagai lagi, mengajar aku erti kesabaran... mendidik diriku agar tenang & tidak selalu marah... (macam abah.. hehehe :D, camnelah abah leh jd sabar camtu ek??)


aku mengaku ku orang yg kurang sabar... cepat sangat nak 'merampuh'... kadang2 perkara kecil, tp ku pandang besar sehingga kadang2 aku tidak dpt menahan marah... ku ingat sewaktu remaja ku (hbs.. skrg ni, bukan ke remaja??), skrg zaman kanak2... hehehe, ada satu ketika, ku marah sampai ku menghempas segala bedak, krim ke lantai... kadang2 juga, bila marah sangat, 'binatang comey' yg xder kena mengena ngan kemarahan pun disebut... hmm, masa sekolah rendah lak, sampai bergaduh... adehhh...

jd, betul la apa yg ku baca di satu web indonesia ni, ttg perihal orang yg marah:

Beberapa ciri-ciri orang yang tidak mampu mengandalikan emosinya :

1. Berkata keras dan kasar pada orang lain.
2. Marah dengan merusak atau melempar barang-barang di sekitarnya.
3. Ringan tangan pada orang lain di sekitarnya.
4. Melakukan tindak kriminal / tindak kejahatan.
5. Melarikan diri dengan narkoba, minuman keras, pergaulan bebas, dsb. (isk3.. xpenah lg wat gini.. nauzubillah)
6. Menangis dan larut dalam kekesalan yang mendalam.
7. Dendam dan merencanakan rencana jahat pada orang lain. dsb. (xderla smpai nak pedajal org tu.. cuma bila dia ada, akan buat xtau or mendoakan keburukan buatnye.. huhu)

*****

bila dah dewasa & telah pelbagai pengalaman yg dilalui, diri menjadi sedikit 'sejuk'... walaupun ada juga sedikit sebanyak yang masih tinggal... sekurang2 nyer, xkan mendoakan keburukan, melainkan mendoakan agar diberi petunjuk buatnya, sekurang2 nyer hanya wajah mencuka tanpa kata2 nista... alhamdulillah3...

amarah bila menjadi pemilik aqal manusia, maka hancurlah dunia... kerana marah, aqal yg cerdik, mentafsir baik adalah sebaliknya, memandang yg buruk adalah permata...

kerana marah
derhaka pada ibubapa
kerana marah
guru dijadikan punca
kerana marah
agama dihina
kerana marah
maruah dijaja

*****

"innallaha ma'as sobirin"
"ko marah, wat sakit tekak n kepala ko je, baik ko diam je, jangan layan dah diorang"
"jangan cepat marah, nanti cepat tua"


pelbagai nasihat diberikan... memang benar, tidak rugi jika kita bersabar dari nak marah membabi buta... bukan ada faedahnya, malah sabarlah yg banyak kebaikannya, yg paling penting, Allah sentiasa bersama mereka2 yg sabar...


moga Ramadhan ini, dapat mendidik diri kita agar melangkah ke satu tahap yg baru... moga Ramadhan ini, dapat melakar ganjaran yg besar dari Tuhan Pencipta... moga Ramadhan ini, dapat merapatkan ukhuwwah yg telah lama terputus...


*****

p/s: rindu nak buka posa sama2 ngan keluarge belah abah... best nyer, nikmatnyer buka posa sama2... tahun ni xdpt, hanya doa ku kirimkan




Saturday, 22 August 2009

...SaHuR & BuKa PeRtAmA...



بسم الله الرحمن الرحيم
رمضان كريم
كل سنة وأنتم بخير


dah pukul 7lbh, tentu semua umat Islam di Malaysia yg berpuasa sdg menikmati pelbagai juadah berbuka puasa... Alhamdulillah3... Sohhatein :D selamat berbuka puasa, moga segala amalan dilipat gandakan ganjaran dr Allah SWT... moga diberikan kesihatan agar dpt melaksanakan kewajipan yg diperintahkan.. batmanna lakum el kher wa sakinah fi hazas syahar... insAllah

manakala di Jordan, umat Islam yg berpuasa, masih lg berbaki dalam 4jam lebih kurang... insAllah, moga dikurniakan kesabaran dalam menempuh Ramadhan yg Barakah... moga diterima segala amalan2... insAllah..


*****

huhu... subuh 432am... jd sahur td, bangun la pukul 330am... (yg sbenarnya xtidur pun semalam, sakit2 badan angkat barang, sbb pindah rumah)... moga ikhtibar n imtihan dr Allah, dpt kuhadapi dgn penuh kesabaran & keimanan... bangun2 pg, mata segar, semangat lak tu sahur, huhu :D... sahur ber2 je la ngan nawar (adik2 serumah balik Malaysia), xderla nak masak, cuma panaskan lauk semalam (ayam masak kuning & sayur campur)... Alhamdulillah..

cumanya... sahur di sini berlainan suasana di rumah dulu... klu di rumah di Malaysia, ku jadi anak dara yg pemalas... lalala~ abah yg selalu kejutkan tuk bangun sahur, xpun mama, tau2 jela, hehe, bila dah dikejutkan, maksudnyer, makanan dah terhidang... pemalas sungguh aku ni... huhu, bila dah bangun, 'putera2 liat' masih terbelungkar lg... ku pulak yg kena kejut... adehh.. so, jadilah huru hara rumah tu di subuh hari... hehehe... yg paling susah bangun, anak sulung Haji Khosim & Hajjah Ramlah :D (hehe, abg acut mmg susah nak bangun, org sume dh siap sahur, dia baru terkebil2... hehe, ni dah kahwin, naya la isteri dia... haha)


*****

hmmm.. juadah berbuka... hehe, bila dah duk umah ni, dekat ngan pasar, senang la nak masak apa2 pun... niatnyer, nak masak pengat pisang tuk juadah berbuka, n nasik goreng... cukuplah... insAllah, kejap lg nak kuar beli pisang... hehe... (nape duk jauh baru rajin wat juadah berbuka... klu kat Malaysia, mama je la yg kena masak, klu suh goreng pisang pun, ku malas)... huhu, maaf ek mama... anakmu ni mmg malas bila disuruh :D

rindu jugak time buka puasa sama keluarga... klu kat umah dulu, selalu je berebut makanan... haha, cam budak2 kecik... padahai, semua dah besaq kedabaq... hehe, bab air lak, selalu je tak cukup, lg2 kalau air tebu... hehe... rindu3... abg masrid, suapkan nasik... hehe, abg ku yg ke2, saje nak bermanja... apit, suapkan gak... hehe (ku mmg malas nak makan nasik waktu berbuka, jd minta diorg suapkan... hehe, abah la yg rajin suapkan saya, kan bah :D)... mama pulak, mmg malas nak suapkan aku, hehe, katanya, ngada2... haha, mama saje la tu, malu nak suap saya kan.. hehe :D

aisyy... merepek lak bulan puasa ni... hehe.. okla... rindu nak buka puasa n sahur sama kat umah... n juga sama saudara mara... xperla, insAllah... jika sampai hayatku di Ramadhan akan dtg, insAllah... akan bersama di Malaysia.. insAllah...


رمضان المبارك
شهر البركة... شهر الغفران


Sunday, 16 August 2009

...SaLaM MeNyaMBuT RaMadHaN...


Bismillahir Rahmanir Rahiim...

Kef halukum? batmanna lakum as sa'adah fid dunya wal akhirah... Insya Allah...

Apa khabar abah, mama, abg acut n kak eiyka, abg masrid n kak nurul, apit, fitri n tiha? Harap semua sihat agar dapat menyambut Ramadhan yg bakal hadir dalam beberapa hari lagi... insya Allah...

Apa kabar sahabat2 alam maya? Ummi Sha, Kak Asyiq, Kak Tedi, Dida, Ghad, Dayah, n semuanya? Ku sayang kamu semua kerana Allah... Didoakan moga kalian sihat walafiat di samping insan2 tersayang di sisi... Ameen... Pada sahabat2 blog yg lain... Intan, Niesa, Jamilah, Husni, Joe, Pakalang, Kak Sheila, kak Idah, Pei Pan, Yuyee, Ummi Hadra, Halimah, Aisyah, Abi Haiqal, FaridRashidi n semuanya... moga kebahagiaan n kesihatan dikurniakan buat semua...

Di kesempatan ini, ku memohon maaf, andai ada tersalah kata yg mengguris hati2 abah, mama, n semua adik beradik, n semua sahabat2 alam maya... Ampunkan segala kesalahanku jika selama perkenalan ini, ada yang menyakitkan hati... Ku jua insan yang tak lepas dari melakukan kesalahan... Moga kita semua dipanjangkan umur, dikurniakan kesihatan, agar dapat bertemu Ramadhan Bulan Mulia yang bakal tiba tidak lama lagi... Moga Ramadhan kali ini memberi kita seribu pengertian, moga Ramadhan kali ini, adalah Ramadhan yang terbaik buat kita...

Insya Allah, bersama2 kita tingkatkan amalan di Bulan Mulia, Bulan Barakah... Salam Ramadhan, Salam Kasih, Salam Keampunan dari Bumi Jordan...


Ramadhan El Mubarak!!!

Tuesday, 11 August 2009

...ZiKr: PeNeNaNg HaTi...


*****

Azmi: Fazri, ana betul2 xtau nak buat apa skrg, pelbagai masalah datang menimpa... ana betul2 bingung... sampai ana kadang2 rasa putus asa nak teruskan kehidupan...

Fazri: Apa sbnarnya yg berlaku nta... xkan smpai begitu sekali...

Azmi: Entahla Fazri, ana betul2 kurang upaya nak menghadapi segalanya... rasa marah n geram pun ada... tadi, dalam perjalanan balik td, ana marah sorg ammu tua...

Fazri: ya Allah.. Akhi... nta xboleh begini... xboleh kita berputus asa, xboleh kita menyerah kalah begitu saja... xleh marah membabi buta. Akhi kena ingat... setiap yg berlaku, ada hikmah disebaliknya... mgkin disebabkan kita tidak sabar, ditambah dgn sifat terburu2 kita, kita di hijab dari mengetahui apa yg terselindung di sebalik kejadian...

Azmi: Allah.. tula, ana xtau kenapa sejak kebelakangan ni, ana begini jadinya... ana rasa bersalah pada ammu td... xtenang pula rasa hati ni.

Fazri: 'ala bizikrillah tatmainnul qulub'... ttg pakcik tu, nnt bila nta terserempak lg ngan dia, pohonlah maaf...

Azmi: yislamu kithir ya Fazri... insAllah :D


*****

Imtihan & Ikhtibar:

Kehidupan manusia tidak akan lari dari pelbagai imtihan dan ikhtibar dari Allah SWT. Perasaan marah, berputus asa, lemah, sedih dan sebagainya adalah lumrah bagi seorang manusia yang punya hati dan perasaan. Selagi mana diberi nikmat kehidupan di dunia ini, maka ingatlah, imtihan dan ikhtibar akan hadir mengunjungi hari2 yang kita lalui.

Sebagai umat Islam, sebagai mu'min yang sejati, menghadapi pelbagai cabaran kehidupan amatlah berbeza dgn seorang yang tidak beriman. Sabar dan redha dalam setiap imtihan yg dihadirkan dalam kehidupan amatlah dititkberatkan. Sifat2 mazmumah pula seharusnya dijauhkan agar kita sentiasa di landasan kebenaran, landasan yang satu menuju kehidupan hakiki, syurga idaman setiap insan yg beriman.

Allah menjadikan kehidupan ini medan ikhtibar buat hamba2Nya. Allah SWT berfirman dalam kitab suci AlQur'an:

الذي خلق الموت والحياة ليبلوكم أيكم أحسن عملا وهو العزيز الغفور

Maksudnya: 'Yang menjadikan mati & hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalannya. Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun'.

Dari ayat ini, dapatlah kita fahami akan hakikat kehidupan di bumi Allah ini. Hakikat kehidupan yang tidak dapt lari dari imtihan dan ikhtibar. Untuk apa? Untuk apa semua ini dihidangkan dalam kehidupan harian? Tidak lain dan tidak bukan, hanyalah untuk mengetahui siapakah di antara kita yang lebih baik amalannya. Moga digolongkan kita di kalangan golongan kanan. Dan ditempatkan di syurga idaman. InsAllah...



Beberapa doa:

Di sini, ana hadirkan dengan beberapa doa dalam menghadapi imtihan di dunia ini. Kala mana, ditimpa rasa marah, ditimpa kesulitan, amalkan doa2 ini, dengan amalan ini, insAllah, kita tetap di landasan kebenaran jauh dari kesesatan. Jauh dari gangguan syaitan, musuh setiap insan.

1. Doa org yg mengalami kesulitan:

اللهم لا سهلَ إلاَّ ما جعلتَهُ سَهلا وأنت تَجعَلُ الحَزنَ إذا شِئتَ سهلا

Maksudnya: "ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali apa yg Engkau mudahkan, sedang yang susah itu bisa Engkau mudahkan, apabila Engkau menghendakinya"


2. Doa ketika marah:

أعوذُ باللهِ من الشيطانِ الرجيمِ. اللهم اغفِرلِي ذَنبِي وأَذهِب غَيظَ قَلبِي وأَجِرنِي مِن الشَيطَانِ الرَّجِيم

Maksudnya: "aku berlindung diri dengan Allah dari syaitan yg terkutuk, ya Allah, ampunilah dosaku & hilangkanlah kepanasan hatiku & lepaskanlah aku dari syaitan yg terkutuk"

3. Doa memohon kesabaran:

اللهُمَّ أَفرِغ عَلَيناَ صَبراً وثَبِّت أَقدَامَناَ وانصُرنَا عَلَى القَومِ الكافرين

Maksudnya: "ya Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran atas kami & tetapkanlah pendirian kami & bantulah kami akan golongan yg mengingkari"

...WaRKaH BuAt TiHa...



Assalamualaikum Tiha..

(abah... bacakan kat tiha nanti ek)


Tiha sihat ke? Camne sekolah Tiha? ok ke? dah pandai baca doa? doa apa? dah pandai kaler? akak doakan Tiha dpt study elok2... jadi org pandai... nanti leh dtg tempat kak yoyoi ni... kan3 :D


Tiha... akak rindu Tiha la... akak tulis surat ni waktu pagi, kul 240am... akak nak tido, tapi... tetiba ingat kat Tiha... sampai akak nangis... huhu... malu je kan... tp betul akak rindu Tiha... tgh tulis ni pun akak tgh nangis... entah kenapa akak rasa rindu sangat kat Tiha pagi ni... rasa nak peluk Tiha... rasa nak cium Tiha... rasa nak gaduh ngan Tiha cam yg selalu kita gaduh masa akak ada kat Malaysia...


Erm... sebelum ni rasa, akak nak balik lambat lagi... tp bila dah rindu Tiha ni, akak rasa nak cepat balik pulak... nanti Tiha pujukla mama supaya Tiha & mama dapat datang sini sebelum akak balik Malaysia ek... Tiha doakan akak cepat siapkan thesis akak... dan dpt balik jumpa Tiha... Tiha dah besar ni, nnt kena tido ngan akak... jgn asyik tido ngan mama je... ok...


Ok... gi siap2 gi sekolah... akak nak mimpikan Tiha malam ni... Bye... sayang Tiha... kim salam kat mama n abg apit n semua... muaaaaaahhhh \(^_^)/


.............RinDu TiHa............
abah kata tiha makin degil, degil lg dari akak... haha, jgn degil2 sgt, kang kena rotan ngan mama je.. hehe :D

Sunday, 9 August 2009

...HaFLaH 'ARuS...

anak buah Haia (Maisan kot namanye... luper :D) - pandai lak budak2 ni ambik gambar

بارك الله لك، وبارك عليك، وجمع بينكما في خير

Jumaat lepas, ke anjarah (rumah sahabatku, Haia) untuk haflah 'arus yang diadakan bersama Syarifah Wirdah... Haia menjemputku untuk hadir ke haflah dgn beria2... mulanya ku menolak untuk tidak hadir, tp bila fikir semula, apa salah nyer hadir sekali sekala ke majlis kahwin org arab... lagipun, keluarga dia dah kenal dgn ku... bersalah pulak kalu x pergi...

Kami bertolak awal pagi kerana perjalanan ke Anjarah mengambil masa sejam dari Irbid. Malam sebelumnya, tumpang tidur di rumah adik2 Perak, Aisyah n kawan2 sbb hari jumaat mmg payah nak dpt bas dari Mafraq. Pukul 9, dgn semangat nyer mengambil bas dari Irbid-Kufranjah, tetapi... adehh... camne ku blh salah ambik bas... hmmm, klu tak silap, masa naik ngan kak tie awal2 dulu, naik bas tu... hehe... jadi, kami tidak terus sampai ke Anjarah, tetapi sebaliknye di'tinggalkan' di Mauqif Anjarah... hmmm, nasib baik ada kredit n telefon Wirdah, cuba bayangkan klu ku sorang... uwaa~ mau menangis sbb handphone xder bateri... Alhamdulillah :D

sampai di Mauqif Anjarah tu, tepon la Haia, n dia suh ambik bas ke Anjarah (xder bas pulak)... ku tanya pakcik pickup yg lalu di situ:

diriku: ammu, fi bus ila anjarah alyaum?
ammu: hmm.. fi bus, mumkin nus sa'ah au sa'ah.
diriku: min hun ila anjarah, baiid am qorib??
ammu: ya'ni... tarkabi??
diriku: geddish??
ammu: dinar.
diriku: tayyib.

terpaksalah naik pickup... nak tggu bus, xtau bila dtg nyer... sbb xnampak pun bus yg ke Anjarah time tu. Jauh jugak nak ke rumah Haia, tp alhamdulillah hanya sedinar... hehe, berkira (ku mmg berkira bab duit ngan pakcik2 teksi or pikap ni... hehe)

sampai di sana, xla ramai sangat tetamu yg ada, sbb masih awal lg, majlis pukul 2, kami datang kul 10... sampai2, bersalaman la ngan makcik2 yg tgh duk rehat.. wah, beza sungguh majlis perkahwinan kat Malaysia ngan Jordan ni... klu kat Malaysia, semua duk luar masak2, tp kat sini, xder pun nampak... mgkin diorg tempah je kot... hidangan.. yehhh, nasik kegemaranku, MANSAF :D yummy... sblm tu... kami berborak2 ngan makcik2 n adik2 yg mmg suka bercakap ngan kami... lg2, bila diorg nampak kamera, adehhh... semua nak pgg kamera, semua nak tangkap gambar... so, layan je la budak2 ni... mmg ramah diorg ni...

apa yg diborakkan... cam biasa, tanye dari mana, duk mana, study mana, cmne majlis perkahwinan di Malaysia, n mana yg best duk Malaysia ke Jordan... n etc... Alhamdulillah, nasib baik faham apa yg ditanya, n dapat balas dgn baik, siap jadi mutarjim kat Wirdah.. hehe, Wirdah, kena blaja lg cakap arab :D

slepas penat duk kat dalam, duk di luar pulak... musik di pasang kuat, n adalah yg menari... itula majlis perkahwinan arab... menari mesti.. ku diajak menari?? ku menari?? sampai kiamat ku takkan... disebabkan fening dgn lagu2 yg pelbagai, lihat mereka menari, ku penat... niat nak tidur di sana kubatalkan, ditambah ngan org yg semakin ramai... adeh... xnak dah pergi kenduri kahwen... cukupla... bila cakap ngan Haia, nak balik, dia x kasik, dia suh tidur situ gak, samalah adik beradik dia, n mak dia... jadi, ku terpaksa menipu... ya ampun... ku takleh dah duk lama kat majlis tu... di Malaysia pun ku jarang pg kenduri... adehh... cukuplah...

penat... mmg penat, n kami pulang b4 pengantin keluar... aku pun xtau mana pengantin, sbb xder kat umah.. maybe ke salon kot... hmm.. layan je la gmbr2 yg di ambik oleh budak2 kecik ni... ku malas nak tangkap... hehe..


ni farah... comey giler... huhu, rambut dia cantik, haha.. hr tue, nangis sbb aku kata klu xnak ikat rambut jadi cam hantu nnt... hr ni... wah.. comey2 :D

Marwan... manje sangat dgn ku... 'itini, khollini ana usawwir'... 'marrah wahidah bas'... bg la jugak, kesian budak2... kang xbagi, ku juga yg susah :D


sorg yg pendiam... sorg yg terlalu byk cakap... adehh... macam2 korg ni... 'kholliki huna alyamu, irja'ie bukrah'... xleh dik, xlarat... huhu, bye... sayang korg sume... muahhh :D

tgh makan mansaf... hehe... ku makan di dalam rumah :D

p/s: cukup dah... xnak pg majlis kahwin lg... Malaysia & Jordan... ku xleh ramai2 org ni... pening

Saturday, 8 August 2009

...SeDiH & NanGiS, MaRaH & GeRaM...

emosi ku x stabil minggu ni... mgkin sebab penat & sakit2 badan, sibuk ke sana sini sejak kebelakangan ini, ditambah ngan berita2 yg menyakitkan hatiku, yg memeningkan kepalaku...

*****


sedih & nangis:
xtau nape asyik rasa sedih je minggu ni, pastu asyik nangis je... ya Allah, ku penat dgn perasaan yg begini... tp, ku tau ada hikmahnye... penat... mmg penat... terlalu penat... ditambah bahang panas sahro' mafraq di jordan ni... ya Allah, tenangkan hatiku, lapangkan dadaku, sabarkan diriku dalam menembuh onak2 liku kehidupan ini... berikanlah aku kekuatan, tiupkanlah semangat juang... ameen ya Rabb :'(



geram n marah:
nasib baru geram, n masih boleh menahan marah... ku mmg akan jadi teruk kalau ku sudah marah (jadi, tlg jangan wat ku marah)... kadang2, hilang kawalan bila amarah menguasai diriku... ya Allah adik2 ku... xboleh ke korg hidup aman damai, xboleh ke korg hidup dgn jauhkan diri dari sifat benci-membenci, musuh-memusuhi, khianat-mengkhianati... kenapa perlu semua begini... kenapa perlu pulau-memulaukan jika ada yg tak puas hati, kenapa tidak duduk bersama berbincang penyelesaian yg perlu dicari...


tolongla... ingat semula niat apa yg ditanam dalam diri saat korg hadir ke bumi para nabi... belajar ilmu agama atau belajar sifat mazmumah sifat 'terPUJI'... sifat yg di agung2 kan setiap hari... ingat... korang diberi kesempatan di dunia ni, hanya sekali, tiada galang ganti... berbaiklah, bersatu semula, buang sifat keji dalam diri...

Thursday, 6 August 2009

...SyA'BaN...


Rejab telah melabuhkan tirai
Sya'ban hadir menyerikan
Ramadhan bulan 'amal dituai
Syawal bukti kemenangan


Bulan2 mulia yang mana telah ditetapkan ganjaran2 yg besar bagi mereka yang menghidupkan bulan2 ini... Rejab dgn Isra' wal Mi'raj, Sya'ban dgn Nisfunya, Ramadhan dgn sebulan genap muslim berpuasa, Syawal bukti kemenangan bagi yang berjaya...

*****


Fahri: Rie, nta puasa tak esok hari ni. Nisfu Sya'ban...

Fazri: InsAllah, ana puasa. Dari awal syahar lg ana cuba nak berpuasa penuh. Nta puasa tak?.

Fahri: Wallahi ma ba'rif... ana rasa malas je ni. Lagipun, dah nak dekat Ramadhan, malas kot... Bagusla nta dapat puasa byk hari.

Fazri: Allah... nta ni. Ni dah lupe la apa yg syeikh bg tazkirah kat talaqqi tadi. Ramadhan ye Ramadhan, Sya'ban ada juga ganjarannya. Rasulullah SAW pun berpuasa dlm kebanyakkan hari dalam syahar ni... dah, jgn malas2. Baki hari dalam syahar ni, cuba nta berpuasa.

Fahri: hehe... insAllah syeikh... insAllah, nta kena kejutkan ana la sahur nanti yek. Mana boleh nta je yg dpt pahala.

Fazri: InsAllah... nnt ana bangun, ana kejutkan. Yallah bisur'ah, ta'akhorna...

Fahri: Istanna syuwaiyya... atawaddo' awwalan...


*****


Bulan Sya'ban adalah di antara bulan2 Islam. Bulan di antara Rejab & Ramadhan, yang mana dalam bulan ini Baginda Rasulullah SAW menghidupkannya dengan amalan berpuasa. Amalan berpuasa sunat di bulan Sya'ban bukanlah hanya pd pertengahan syahar, malahan Baginda Rasulullah SAW berpuasa pd kebanyakkan harinya.


Diriwayatkan daripada "Aisyah Radiallahu anha berkata:


كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يصوم حتى نقول لا يفطر، ويفطر حتى نقول لا يصوم، وما رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم استكمل صيام شهر إلا رمضان، وما رأيته أكثر صياما منه في شعبان


Maksudnya: "Adalah Rasulullah SAW berpuasa sehingga kami mengatakan baginda tidak berbuka, dan baginda berbuka sehingga kami mengatakan baginda tidak berpuasa. Saya tidak pernah melihat Rasulullah SAW menyempurnakan puasa satu bulan kecuali pada bulan Ramadan dan saya tidak pernah melihat baginda berpuasa lebih banyak daripadanya pada bulan Sya`ban." (Hadith riwayat Bukhari & Muslim)


Rasulullah SAW memperbanyakkan berpuasa pada bulan ini adalah disebabkan oleh beberapa perkara yang mana dapat kita petik di sebuah hadith yg diriwayatkan daripada Usamah bin Zaid berkata:

Maksudnya: "Wahai Rasulullah! Aku belum pernah melihat engkau berpuasa satu bulan daripada bulan-bulan sebagaimana (banyaknya) engkau berpuasa di bulan Sya`ban". Baginda bersabda:


شعبان بين رجب و شهر رمضان تغفل الناس عنه ترفع فيه أعمال العباد فأحب أن لا يرفع عملي إلا و أنا صائم


Maksudnya: "Sedemikian itu kerana bulan Sya`ban, bulan yang manusia lalai (kerana terletak) di antara bulan Rejab & bulan Ramadan, dan ia adalah bulan di mana diangkat padanya amalan-amalan manusia kepada Allah Rabbul `Alamin, maka aku suka supaya diangkat amalanku sedang aku di dalam keadaan berpuasa." (Hadith riwayat An-Nasa'i - Hadis Hasan)


*****


Soalan yg ditujukan Usamah pd Baginda Rasulullah SAW ttg amalan berpuasa di bulan Sya'ban, menunjukkan tentang ihtimam para sahabat tentang perkara2 & amalan2 yg dilakukan oleh Rasulullah SAW & pegangan para sahabat pada sunnah Nabi Muhammad SAW.


Bilamana Rasulullah SAW telah menghidupkan bulan Sya'ban dgn berpuasa sunat di kebanyakkan hari, kenapa tidak kita yg kurang amalan kebajikan mengikut sunnah nya. Rejab telah melabuhkan tirai, dan skrg telah sampai kita di pertengahan Sya'ban, bakal menjelma bulan umat Islam menunaikan kewajipan. Tidak rugi kita menghidupkan bulan Sya'ban dengan berpuasa buat baki2 hari ketinggalan sebelum hadirnya bulan Ramadhan.


Perbanyakkanlah amalan sebelum menjelang hari di mana kesempatan ditarik Tuhan Pencipta sekalian alam. Saat nafas yg diberikan terhenti terus tidak dikembalikan. Semoga Allah memberi kesempatan pada kita untuk meneruskan amalan. Semoga Allah menerima setiap amalan yg dilakukan dan mengampunkan segala dosa & kemaksiatan. Ameen ya Allah, ya Rahman, ya Rahim.

Tuesday, 4 August 2009

...MaaF & DoA...

adakah disebabkan ini korg sakit perut??


Bismillahir Rahmanirr Rahiim...


Salam buat adik2 BKAPJ semua, didoakan moga diberi kesihatan & kebahagiaan dunya wal akhirat.. Ampun & maaf akak pohonkan pada semua, jika kerana di check point 'mangga' adik di'dera' memakan epal, roti, bawang, cili & telur mentah... dan jika ada yg sakit perut disebabkan perkara ini, akak minta maaf... (jap, nak senyum jap :D) ... tp ada yg lapar time tu kan, dpt gak la berbakti pd yg x makan lg time tu... huhu


Akak betul2 minta maaf jika ada yg sakit perut... akak xtau, akak hanya menurut seperti yg dirancang, n akak xtau pun cili n bawang tu pedas (bkn akak yg beli, n selalu nyer cili kat Jordan ni xpedas)... huhu :'( ... kesian gak time tgk korg makan... siap ada yg merah sume muka... tp, xkan akak nak suh korg xhabiskan... hehe, xleh2... rezeki x elok di buang (haha, memandai je) ... ala kullin, pd sesapa yg sakit lg perut nyer... try la doa di bawah ni... insAllah akan ok selepas tu.. ok, jgn ada yg ponteng kelas lg... :D


Kepada pimpinan baru BKAPJ, mabruk & ma'a taufiq wan najah dalam medan perjuangan ini... Allah ma'akum... n pada mantan, alfu syukr atas kepimpinan yg lepas...


*****

…Bacaan & Perbuatan Apabila Tubuh Merasa Sakit…


ضع يدك على الذي تألم من جسدك وقل: بسم الله، ثلاثاً، وقل سبع مرات: أعوذ بالله وقُدرَتِهِ من شرِّ ما أَجِدُ وأُحاذر

Letakkan tanganmu pada tubuhmu yg terasa sakit, dan bacalah: Bismillah 3x, lalu bacalah: “Aku berlindung kepada Allah & kekuasaanNya dari kejelekan sesuatu yg aku jumpai & yg aku takuti”.



Monday, 3 August 2009

...FaMiLy DaY BKAPJ...


Assalamualaikum sahabat2 semua, didoakan moga sihat walafiat & dirahmati Allah dunya wal akhirah :D

Maaf seminggu tak wat entry baru... sibuk sikit ngan thesis nya (mama & nenek cam dah rindu je kat saya.. kan3.. hehe, so, kena la pulun sikit) n ada family day BKAPJ (anak2 Perak)... sakit2 badan ikut family day ni... hehe, sbb dah lama tak bersenam, bila dah ada family day ni, kena pulak incharge bahagian game ngan adik2 ni... fuhhh, terasa longgar semua skru anggota2 badanku... sehari tak bangun dari katil... adehh... hehehe :D

Best?? ya.. mmg best.. jumpa n berkenalan ngan adik2 dari Perak dr pelbagai mantiqoh (Irbid, Mafraq & Mu'tah) mmg best belaka, lg bila dgr diorg cakap loghat Perak nyer... adeh, terubat rindu di hatiku.. suka sgt bila dgr loghat Perak.. hehe, mama xpenah lak ckp Perak kat umah kan.. klu adik2 beradik mama dtg umah, baru la dgr loghat mama.. hehe.. balik Perak, haha, ni 1 mslh bgku, ku kurang suka... sebabnya, RAHSIA :D

hmm.. di pgrm hr tue, dlm jungle tracking, ku kena jaga check point yg 'BULI' adik2 ni... lalala~ (kenapala dr sek suka sgt bab mem'buli' ni... ngeee)... untuk mendapatkan keratan peta Perak, diorg kena selesaikan pelbagai perkara, n di check point ku... ni la yg diorg kena buat... kesian pulak budak2 ni... layan je la gambar ek... malas nak tulis dah.. hehe :D



hmm... di check point 'mangga'... sila lah habiskan semua ni ek... lalala ~ pelbagai reaksi muka ku tgk adik2 ni bila makan cili n bawang... pedas... ssssss... fuhhh :D




ni kump per1 yg smpai... kesian ku tgk adik yg baju putih tu... merah mata, hidung n pipi nyer kerana kepedasan... sorry, akak menurut perintah je... hehehe, yg baju biru tu, semangat makan, bagus2, camnilah yg kita nak... lalala~



semua kumpulan akan tanye... "kak, ni nak kena habiskan ke?? pedas ni"... ku menjawab, "nak dpt keratan peta, kena habiskan"... "ha.. tu tak licin lg tu :D"... hehe...


apakah ke nama game ni?? entahla.. tp kena guna apa yg ada di badan sahaja... :D ada gak yg siap tanggalkan rantai n gelang... best la korang ni.. hehe

ustaz ku masa di Maahad Hamidiah... dia yg mengajaku BA Tinggi... skrg bekerja di MSD... ada ke kata kat adik2 ni, suh jaga diriku yg 'DEGIL' ni... adehh, degil ke ana ustaz.. hehe, di maahad yela... skrg x degil dah... lalala~

Monday, 27 July 2009

...KaRiPaP dE PuRu :D...

assalamualaikum semua \(^_^)/


tadi ke jamiah menghantar karipap pd budak2 kecik yg kuat makan... wey2 & meen, sekali lantak habis... adeh... patutla membesar dgn jaya nyer korang ni... hehe (jgn marah adik2 ku), diorg ni la ku selalu bergurau n gelak ketawa... pastu, p maktabah tuk pulang n pinjam buku lain, balik2, kena ngurat ngan pakcik tua... adeh pakcik... ku ingat saje nak beramah mesra... lain pulak lencong nyer... (pakcik2 arab ni, kkdg xleh layan sgt, ok)

*****


ok, ku nak mendengar nasihat ayah ku... hehe, sbb bukan selalu dengar kata abah... hehe, sorry bah... dah2, xnak sibuk2 n geram2 ttg org lain... sy dah nasihatkan kawan sy tu (abah pun kenal dia, tp xyah la bgth :D), moga dipermudahkan segala urusan dia...



entry ni tuk tatapan mama n semua di kampung, selamat hari raya, maaf zahir batin :D saje ucap awal... haha, xderla... saje nak bgth mama, anak dia yg pemalas ni, semalam tetiba rajin membuat karipap... hehe, 1st time mama, sendiri lak tu buat, ku belasah je... ngeee :D kat umah, klu disuruh wat pape, malas je, ngelat je, kan3... tp biasala, dh duk jauh di perantauan ni, kenala rajin kan diri nak makan kuih2 ni... hehe, nnt balik Malaysia, klu i rajin, i buatla... lalala~


layan la gmbr2 karipap de puru ku... :D






inti n karipap sblm di goreng... asal inti tu xkuat rasa sardin nyer?? adehh, meen kata, garam je yg rasa (ku puasa time tu)... hahaha, ku mmg kuat masin... lalala~



ni yg ke 2... hehehe, 2 jenis karipap ku, 1: puru 2: karipap la (lalala~)... ni tuk bagi odik2 yg kuat melantak :D

ni comey sikit (memerasankan diri... hehehe)... ni untuk ku...

p/s: 1st time try, so... okla bgku... wlupun dak comey, janji leh telan... alhamdulillah... pasni, nak wat donut lak, lama dah x makan...

Saturday, 25 July 2009

...ZikRaa...


Farisha: Fahri, x baik apa yg dah enta lakukan pada Farisz semalam. Kecil hati sahabat kita tu.

Fahri: Enti x payah la nak berlagak baik Farisha, ana tau apa yang ana lakukan.

Farisha: Ya Allah, Fahri… ana sekadar mengingatkan enta, Fahri. Tak salahkan kita saling menasihati antara satu sama lain jika kita lihat ada kesalahan yg dilakukan. “Ad Deen An Nasihah”.

Fahri: Cukup Farisha. Tak perlu nak nasihatkan ana lagi. Ana tau apa yg ana buat.

Farisha: Fahri, enta x boleh begini. Tak semuanya yg enta fikir betul dr sudut pandangan enta, ianya betul. Alaisa kazalik??

Fahri: Please Farisha, tolong jangan sibuk dengan hal ana lagi. Ana tak suka. Tayyib!! Kholas, indi muhadorah. Assalamualaikum.

Farisha: Wa’alaikumsalam.

~ kerna kasihku padamu, kerna sayangku untukmu, ku mengingatkanmu dari kesalahan & kelalaianmu, moga kau selalu dalam restu Tuhan yang Satu ~


******

Terkadang… dalam perkataan, perbuatan dan perlakuan kita seharian, kita tidak sedar akan kesalahan yang dilakukan. Terkadang jua… dek kerana ego dan degil, kesalahan yang dilakukan dita’wil aqal sebagai perkara baik dan benar. Oleh sebab itu, peringatan sesama insan amat penting dalam kehidupan harian agar kita bersama menjalani kehidupan seiring dengan syariat Islam, dan dijauhkan dari tersasar dari landasan kebenaran.



{ وذكّر فإن الذكرى تنفع المؤمنين }
Firman Allah SWT di dalam Kitab Suci Al-Qur’an yang membawa maksud: “Dan tetaplah memberi peringatan, kerna sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang2 yang beriman”. (Surah Adz Dzaariyat: Ayat 55)



والنصح لله هو أن تأمر بما يأمر الله وتنفذ أوامره في خاصة نفسك، والنصح لرسوله أن تبلغ ما أمر به أمته مما أوتيت من علم وتكون أمينا في الدفاع عن سنته. والنصح لأئمة المسلمين بإرشادهم لما فيه خير الناس ومساعدتهم في تنفيذ ذلك والدعاء لهم. أما النصح لعامة المسلمين فيجب البدء بالأقرب فالأقرب


والعصر. إن الإنسان لفي خسر. إلا الذين آمنوا وعملوا الصالحات وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر


Firman Allah SWT yang bermaksud: “Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman & beramal soleh, serta yang berpesan2 dengan kebenaran dan dengan kesabaran". (Surah Al Asr: Ayat 1-3)


Thursday, 23 July 2009

...MaSaKaN oRaNg MaLaS :D...

adehhh, lapor nyer :'(


hmm... dah lama rasa nye x masukkan gambar masakan... wlupun ku tahu ku tak pandai masak n pemalas nak masak, sekali-sekala nak tunjuk kat mama masakan yg lain dr yg selalu keluarge kita masak... hehe, boleh kan mama... yela, kat rumah tu, mmg xleh lari dari sambal, pelbagai la, ayam sambal, ikan sambal, ikan bilis sambal, ketam sambal, sume nyer la sambal... hehehe, sbb tu je yang best... kan3 :D



ikan bilis sambal petai, klu abg Masrid... ha... alamak xcukup la nasik sampai ke malam... hehe (oittt, dgr kata perut dah boncit lepas kawen... isk3, jaga perut tu beb... hehehe :D), apit pulak, bukan setakat ikan bilis... semua yg bersambal, licin... siap pinggan tu di jilat licin (hahaha... ko ni mmg apit, camne x gemuk, tgk kakak u ni, kurus... haha, ku suka perasankan diri kurus :p)... klu abg acut & fitri... apa ek yang abg acut & fitri suka?? entahla... (abg acut nak saya belajar masak 'mansaf' n 'maqlubah' =masakan arab= ek... beres... insAllah)... mama pulak, suka makan kari (mama la yg kuat makan klu masak kari, hehe, org Perak, kari ler yg mama suka... kami adik beradik, ha, akan masak telur mata kerbau la gamaknye hari tu... hehehe)... Fatihah lak, suka makan nasik putih n kangkung je... (skrg dh beso, lain kot yg tiha suka... tiha suka makan apa ek)... hmm, abah pulak, xbyk memilih... makan jer sume... tp yg paling abah suka... adehh (mmg jowo bapakku ni... hehehe, tempe... goreng pun sodap... kan bah :D)


okla, ni yg ku masak... makanan bujang, masakan org malas... ngeeee :D lantak ler, asal ku kenyang... lalala~



ayam kunyit lemon (hahaha, sesuka hati ku bg nama :p)

sayur campur (sayur kegemaran)

Wednesday, 15 July 2009

... SaBaR & PeRjuAngAn...

~ ku menanti dengan penuh kesabaran, ku berjuang dengan mengharap rahmat dari Tuhan ~
ya Allah, bantulah hambaMu ini dalam perjuangannya, perjuangan dalam mempelajari ilmu agamaMu
berikanlah kekuatan, kurniakanlah kejayaan, himpunkanlah dalam keberkatan

Tuesday, 14 July 2009

...aDa Apa pAdA NaMa...

ku buat di FB... ada2 je FB ni, kekadang klu kuiz tu, ada je soalan2 pelik... huhu, tp kuhabiskan masa gak di sana... hehe, merosakkan betul :D

N : Anda suka bekerja, tetapi selalu mahukan kerehatan.
O : Seorang berfikiran terbuka.
R : Anda seorang yang gemar bersosial.
U : Anda merasakan anda ada ciri-ciri istimewa setanding dengan orang lain.
L : Anda sangat percaya dengan cinta dan mudah tengelam ke dalamnya.
L : Anda sangat percaya dengan cinta dan mudah tengelam ke dalamnya.
I : Selalu tersenyum dan membuat orang lain tersenyum.
S : Anda seorang yang berpengetahuan.
Z : Anda selalu bergaduh dengan seseorang. (apakah :p)
A : Anda menjadi sangat pendiam apabila anda sedang memikirkan sesuatu. (ku suka bhgn ni.. hehe)

dan kalau di tambah nama abah:

K : Suka melakukan sesuatu yang baru.
H : Anda tidak suka menghakimi sesuatu/orang.
O : Seorang berfikiran terbuka.
S : Anda seorang yang berpengetahuan.
I : Selalu tersenyum dan membuat orang lain tersenyum.
M : Kejayaan mudah datang kepada anda. (abah mmg seorang yg berjaya bg ku... luv u dad... :D)

yg paling betul bg nama ku... last sekali:

anda menjadi sgt pendiam apbl anda sdg mmikirkan sesuatu... :D dan nak kutambah di sini... lbh2 lg time study or buat keje, sila jgn kacau or buat bunyi2 yg mengganguku :D

Sunday, 12 July 2009

...eNti SaBaB...

seorang makcik tua bertudung kuning cair menanya penjual tentang harga duraq.


makcik tua: qeddish kilo?
penjual per1 : nus dinar (50 qirsy)
makcik tua: kilo.


penjual pun menyuruh seorang lagi sahabatnya membukus untuk makcik tua itu sekilo duraq. selepas menimbang, penjual tu pun mengikat plastik tersebut dan memberinya pd makcik tua itu. Makcik tu mengambil sebijik lg duraq dan mengatakan dia hendak mengambilnya.



makcik tua: a'khuz habbah (dalam nada suara yg perlahan, dan memasukkannya ke dalam plastik yg diberi sebentar td)


pakcik penjual memandang pelik makcik tua tu sambil berkata.



penjual ke2: syu hai?? haram alaik.
makcik tua: bas habbah.
penjual ke2: la! bas hadol. haram alaik (sambil mengeluarkan sebijik duraq yg dimasukkan makcik tua td)
makcik tua: haram alaik. bas habbah (sambil mengeluarkan sebijik lg duraq dr plastik td)


disebabkan penjual tu tak benarkan makcik tua tu mengambil sebiji duraq tu, makcik tua tu naik marah & terus tidak jadi membelinya. makcik tua tu keluar dgn muka tak puas hati. Dan ana, hanya melihat. Selepas makcik tua berlalu, ana pun meminta untuk dibungkuskan sekilo duraq.


ana: biddi kilo hai.
penjual ke2: kilo??
ana: aiwah... kilo (selepas ku lihat, kurang banyak, ku minta tambah jadi 2 kilo)
ana: bas hadol?? kaman kilo.
penjual ke2: (hanya mengangguk smbil menambah duraq)


ku terasa ingin menanya kenapa pakcik tu tak bg makcik tua tu mengambil sebiji duraq.


ana: lesy la tu'tiha habbah
penjual ke 2: la tas'al... haram alaiha
ana: la... hakait bidha kaman habbah
penjual ke 2: ma hakait
ana: la... hakait
penjual per1: enti sabab
ana: syu?? ana sabab?? (ku bengang ngan pakcik ni)
penjual per1: enti sabab
ana: ehhh... ana sabab?? kholas ma biddi asytari...


selepas ku tenang sebentar, ku tanya penjual per1 tu semula.


ana: asytari wala la'??
penjual per1: ma'natu enti mu sabab. (sambil tersenyum)
ana: i'tiini (ku ambil plastik yg dah diikat penjual ke 2)
ana: hampes tul pakcik ni... sambil membebel (dalam hati... lalala~)



ya Allah... kesian makcik tua tu, disebabkan penjual2 yang kurang sopan & beradab, mgkin makcik tu terkilan nak makan duraq... harap dia dapat beli di tempat lain. Apala pakcik2 ni, dah menjual tu, buat la gaya menjual, n takyah la kedekut sangat, makcik tua tu minta sebijik je pun, takkan luak nyer... bersedekah la sekali sekala... tak rugi pun. Hadoii, arab2... pastu boleh lak kata ana penyebab makcik tua tu x beli, (bagi mangkuk hayun kang, sesuka hati nak kata ana penyebab, salah org n masa la klu nk bergurau)... check diri sendiri la... tgk... kan dah rugi nus

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: رَحِمَ اللَّهُ رَجُلًا سَمْحًا إِذَا بَاعَ وَإِذَا اشْتَرَى وَإِذَا اقْتَضَى

Friday, 3 July 2009

...HaFL TaKHRiJ aL-ALbaYt...

serabut... jauh beza haflah kat UIAM... tp, bila ku tgk bendera Jordan berkibar, ku bangga :D

"UrDuN aWWaLaN"

Mubarak!!! Mubarak!!! Mubarak!!!

\(^_^)/

Tahniah adik2 yg khirij pada haflah yg lepas... Tahniah akak ucapkan buat adik2 semua... Moga diberi kejayaan dalam kehidupan dunya wal akhirah... Fatimah, Khaulah, Maryam Nabilah, Atie, Qilah n semuanya... Terima kasih atas bantuan korang masa akak awal2 dtg Jordan, terima atas segalanya... Doakan kejayaan akak dalam penulisan risalah & munaqoshah nanti...

Jumpa lg di Malaysia nnt... Pada yg nak sambung study MA, moga berjaya hendaknya... ma'a taufiq wan najah fid dunya wal akhirah


tahniah atie & qilah, n mabruk muqaddam buat ieda :D jubahku dh dkt sama cam robe.. huhu

Mabruk anak muridku (Khaulah :D), mabruk Timah, & mabruk muqaddam ieda :D


Azizah, sahabat karibku (sblh kanan)... dia byk membantuku dlm study MA... adiknya (sblh kiri), best student bg kuliyyah ... (lupe la kuliyyah apa)... mubarak!!! mubarak!!! Azizah, alfu syukr atas pertolonganmu selama ini... bahibbik kitheer ya habibti :D



Thursday, 2 July 2009

...TaG aMaL iSLaM...


Perkara2 yang perlu anda lakukan ialah:
1) Copy gambar amal Islam di bawah.

= dah copy dah... cantik menarik picture ni... tp, kenapa hanya gmbr kartun lelaki??? klu ada 2 2, bukankah akan lebih memberi makna??? :D... ala kullin, yang penting, hati kita, niat kita dalam memperjuangkan Islam di muka bumi. Moga Islam kembali gemilang seperti zaman Fajrul Islam, dimana para sahabat berpegang pada ajaran yg disampaikan junjungan besar Rasulullah SAW.


2) Kemudian pilih 10 orang sahabat anda dan wajibkan mereka melakukan perkara yang sama.

= Jamilah...ghamei nyer sampe 10 org... huhu... :D ... insAllah, mereka yg terpilih (perkara ni xwajib buat kamu semua, jika rasa xnak buat tag ni, terpulang :D):

* Kak Asyiq
* Kak Sheila
* Pakalang
* Joe
* sitedi
* Arirada
* Adik Eiyka
* Qalbun Nur
* Mohd Hafizi
* Azira


3) Apakah amal / perkara yg perlu dilakukan untuk mengembalikan kejayaan Islam di muka bumi seperti di awal zaman kebangkitan Islam? (Soalan tambahan dr ana tuk 10 sahabat di atas... boleh ek Jamilah, yislamu :D)
= pd sahabat2 diatas, sila jawab tambahan soalan yg ana utarakan :D. Kenapa ana memilih anda semua, antaranya, ana ingin lihat jawapan dr sahabat2 semua bg soalan tambahan ini. Alfu syukran. Semoga Allah merahmati kalian dalam memperjuangkan Islam di muka bumi ini. Ameen ya Rabb.

...MusYRiF...

Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah
2 perkara yg melegakan hati kuterima tuk fasal ni. Kuberharap agar dipermudahkan segala urusanku sehingga tamat penulisan thesis nanti... Ameen ya Rabb


- xperlu ambil madah gantian sbb madah hadith tahlili yg study sem lepas dikira madah ikhtiyariyah badalan min kawniha ijbariyah.


- musyrif tuk penulisan risalah: Dr Muhammad 'Ali Az-Zughul ('amid Kuliyyah Dirosat Fiqhiyyah wal Qonuniyyah). Sebenarnya nak Dr Ziyad Ad-Daghamin menjadi musyrif, tp mgkin ada hikmahnya. Dia ingin bercuti fasal akan datang, n Dr Zughul pula ketua kuliyyah. Alhamdulillah dah jumpa Dr Ziyad bgth hal sebenar, sbb xsedap hati dia tak jadi musyrif. yela, bincang tajuk dr awal sampai taqdim maudu' ngan dia, last2, Dr Zughul yg jd musyrif. Tp alhamdulillah, dia faham n dia dah tau awal. Jadi kena usaha sungguh2 tuk tulis yg terbaik. Insya Allah.

Tuesday, 30 June 2009

...ReHLaH kE sYRiA (3)...

Hari ke 2, ku geram sbb diorg xikut masa yg ditetapkan... suh siap 630am, pastu boleh kata bertolak 830am, mangai.... poning kepalo den... jd, selepas me'nyerapan'kan diri, gi la jalan2 tp pantai, rasa nak terjun je bg sejuk dado den yg tgh panas ni... tp, nasib ada arab yg boleh ajak berborak, sejuk sikit dado den... wlupun bahasa dia arab, tp, loghat dia kurang kufahami... ngeee :D jordan jugak yg best... hehehe.


Hari ni, xder apa pun pgrm, ntahla, camne la diorg plan, pelik betul la... tp xper, benda dah berlaku, leh kata apa lg (tu la, x ikut petunjuk dr istikhoroh... ampunkan dosaku ya Allah)... hari ni, hanya ke Madinah Asariyah Ugharit, n Ro'sul Basiit (apa dia cerita ttg Ugharit tu, korg carik la kat google... :p) maleh nak citer, sbb xreti nak translate, hehehe... Di Ugharit, tak jalan habis pun, sbb panas sangat, jd duk santai kat atas je, lihat dr jauh...


sebahagian dari kota Ugarit tu, xlarat nak jalan... cukupla dari jauh :(


satu rumah di Lattakia, ni la adik2 yg sama2 naik bot kayuh, jet ski, berbasikal, n mandi pantai :D sayang korang... huhu, xlarat nak jalan... panehhhhhhh



kami hanya mampu duk di sini, tgk blkg, ya Allah, paneh yg amat, tgk dr jauh, jadilaaa....


dalam perjalanan ke Ro'sul Basiit, blh lihat gunung Turkey, dekat dah... jap lg kita ke sempadan Turkey :D yallah...


ha... belakang tu la sempadan Syria & Turkey, pergi Turkey tak??? Mano duit nyo... Syria pun xhabis jalan :p



Pas habis tunggu budak2 ni lawat kota tu, terus bertolak ke Ro'sul Basiit... pantai lagi, apapun, klu pantai, bgku mmg best :D (aku & pantai xdpt dipisahkan... hehehe)... duk2 kejap, pastu balik semula ke Lattakia. Aktiviti bebas, so... kita tido dulu sebelum beriadah di petang hari :p (punyala lama tido, ya Allah, 3jam... rehlah tido nama nye ni... ngeee)



tenang nyer pemandangan yg camni... ngan angin sepoi2 bahasa \(^_^)/


ku keseorangan kesepian... (mana kawan2 rumpai ni???sian dia sorg)

tomeyyyyyy.... suka3


petang hari, kami beridah, best!!! naik basikal, dah lama tak kayuh, mengah rasa..huhu.. gmbar xder la pulak, kat kamera adik2 ni, nnt2 la upload. lepas main basikal, apa lg, terjunnnnn!!!! pantai ni bagai ada magnet... kuat benar tarik nye :D apa lg, terjun la n apungkan diri... Adusss, kali ni, air masin byk masuk ke hidung n mulutku....yeeeekkkkkk :p

malam nyer BBQ, wahhhhh, sedapnyer ayam BBQ... mmg sedap la... sambal yg adik2 ni buat pun sedap... yummyyyyy \(^_^)/


Monday, 29 June 2009

...ReHLaH kE sYRiA (2)...

panas punggung tunggu wat urusan masuk Syria, berjam... haduiii...

Hari pertama ke Syria, tak kemana2, selepas check in di sebuah rumah berdekatan ngan pantai, kami bebas membuat aktiviti sendiri. Hmm, awalnya ingat nak melihat saja pantai di Lattakia tu, tp, adik2 ni ajak p naik... apa ke nama nyer (bot kayuh kot, apa2 la namanya, sesuka hati je ku bagi nama, hehehe, n jet ski)...
Ku menolak kerana kelihatan seperti kanak2 (hahah, padahai, mmg perangai cam kanak2... :p), tp setelah diajak berkali2, ku ikut jua :D. Lepas main bot kayuh, naik jet ski pulak, aduss, pening kepala ku... sakit perut ku melanggar ombak... time naik bot kayuh tu pulak, ada pakcik arab tu basahkan kitorang ngan jet ski dia... hampes tul, apalagi, ku katakan haram alaik, hampes tul pakcik arab tua tu... nasib baik bawak lebih baju...


apa ke nama bende ni???

kami ber 4 dr kiri yg naik bot kayuh (betul ke nama nye... belasah je la :p)... bayangkan pakai baju camtu, pastu pakcik arab tu basahkan kami... haduii, tension3


dalam kebasahan, kami membuat keputusan tuk mandi je di pantai tu... hahaha, ku yg dah lama tak mandi pantai, dengan seronoknye ku ikut :D best tu mandi, uissyyy... lama sudah ku tak mandi di pantai... ingat lg kecik2 dulu, abah dukung n letak kat bahu belakang bawak gi tgh pantai... best3 :D tp, kali ni, lg best sbb baru pandai terapungkan diri... hahaha, ku bangga, tp berenang, ku tak lepas2... klu ku lemas, ku tunggu je la org selamatkan... ngeee :D punya la lama main kat pantai, sampai malam... nasib leh jama' solat...


ni masih mengayuh bot tu, selepas sejam kemudian kami pun berendam selama 2 jam... sampai gelap tak nmpak apa dah... ngeee :D best nyer mandi kat pantai... hehe, malam baru balik bilik, nasib baik soifi, klu syita' beku dah sume :p

Sunday, 28 June 2009

...ReHLaH kE sYRiA (1)...


khamis lepas ku ke syria bersama adik2 student Yarmouk & Just, Jordan. Ke Syria selama 3 hari. Hmm... nak kata best ke tak best, cam biasa, ada kelebihan & kekurangan. Jadi, ku nasihatkan sapa nak pg jalan2 syria, pg la sendiri (mksdnyer, dalam majmua'h yg kecil).

Entry ni, saje nak bgth apa yg ku beli (ngee :D macam banyak je nak cakap apa yg beli, padahai, blh dikatakan ku tak beli apa2) hahaha... pegi Syria tak beli pape, melainkan beberapa halawiyat, kerana waktu tu, ku tengah bengang ngan pemandu bas dia (byk mulut tul org tua tu, dah bawak bas tu, bwk je la, ni nk membebel je)

Halawiyat tak beli banyak... sebab kalu beli banyak pun, nak wat pe, bukan boleh bawak balik Malaysia, tunggula klu ada rezki bila dah khirij nanti. Kalau ada rezki, blh ke sana lg, beli halawiyat tuk keluarga, terutama abg sulungku, Mohd Suzrie, mesti dia rindu nak makan makanan di Jordan ni (hari tu balik Malaysia, xbeli zaitun, dia tanye napa xbeli, mana ku tahu, nnt sy beli la ekk :p). Ni dia halawiyat yg kubeli.



bazinjan, n yg 2 tu, yg putih tu sarang burung namanya, n yg lg 1 ku xtau apa namanya :p



dah hbs dah...ada ke kat Jordan bende ni??? ku kena carik...sedap!!!


ni pun dh tggal sikit...ramai kurang suka, tp ku suka :D