Thursday 26 March 2009

...aYaTuL KuRSi...

Maksudnya: ((Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk dan tidak tidur. Yang memiliki segala apa yang di langit dan di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki. Kursi Allah meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi, lagi Maha Besar)).
Kita seringkali mendengar sahabat atau saudara yg dirasuk makhluk halus, diganggu, diikut dari belakang dan sebagainya, sehingga ada yg merasa takut apabila berseorangan, terasa lemah tubuh badan & terasa sakit sendi-sendi badan. Jadi di sini, ana lampirkan bersama salah satu daripada ayat-ayat pendinding untuk kita amalkan dalam kehidupan harian kita, InsyaAllah.
Ayat ini, dinamakan 'Ayatul Kursi', kerana disebutkan di dalam nya kalimah 'kursi'. Di sabitkan dari Sohih Muslim (hadith Ubay): "Annaha 'Azom ayah" :sesungguhnya ayat ini adalah ayat yg paling agung, dan banyak lagi keberkatannya, sebagai contoh dari Sohih Bukhari (hadith Abi Hurayrah), yg membawa maksud: jikalau dibaca ayat ini, maka dia didalam jagaan Allah dan tidak akan diganggu syaitan. Wallahu a'alam...
p/s: baca dengan memahami maksud ayatnya...



No comments: