Sunday, 14 June 2009

...IrBiD - MaFRaQ...

ENTRY KALI INI HANYA SEKADAR GAMBAR2 YANG ANA AMBIL SEPANJANG PERJALANAN PULANG DARI BUNDLE (tempat jual baju2 murah... haha, sbb xder duit nak beli baju mahai... :D) DI IRBID. ANA KE IRBID BERSAMA 3 SAHABAT (KAK YATIE, YAM & KHALEDA). BERTOLAK SEAWAL 8AM, DAN BERTOLAK PULANG KE MAFRAQ PADA PUKUL 430PM... LAYANNNNN :D
Perjalan dari Mafraq ke Irbid yang mengambil masa kira2 sejam selepas ditolak tambah menunggu bas :D. Sekarang ni, kita dalam perjalanan pulang ke kampung tercinta, sahro' Mafraq.

Gambar Masjid Zayid bin Thabit. Sedih tgk keadaan masjid2 di Jordan ni. Bukan saja luaran, dalaman pun kadang2 kurang menitikberatkan hal2 kebersihan. Camne ni???

Cam pemandangan sawah padi yg menguning tak :D. Inilah pemandangan Irbid bila dah nak soifi, padang yg dulu menghijau cantik, kini... kekuningan dek panas yg melanda

Rumah di atas bukit. Pemandangan camni juga biasa dilihat sepanjang perjalanan ke Irbid. Camne ek diorg hidup jauh2 rumah camni??? Pokok2 zaitun yg sentiasa kelihatan di sepanjang kawasan di Jordan.

Lagi satu, pemandangan biasa di Jordan, hanya akan kelihatan beberapa kenderaan di sepanjang perjalanan. Bukan cam kat Malaysia, kalau kat Kajang, hadoiii, ber 'cinto' raso nak kuar jalan... ngeee :D

Bus Stop... :p tomey lg kalau nak dibandingkan ngan yg kat Malaysia nyer... hahaha. Kat sini, takyah ada bus stop pun xper, kekadang tu, ada je yg berhenti, tgh2 jalan ambik or turunkan org. 'Nazil' au 'Allahu yu'tikal 'afiah' antara ucapan nak turun dari bas. Takpun, guna syiling ketuk tingkap (awal2 di Jordan, lucu gak perkara camni, xder loceng2 nih... :p)

Pemandangan yg begini (bukit2), memang ana suka. Ada ketenangan di sebaliknya, itu yg ana rasa setiap kali berada dalam bas sambil melihat pemandangan Jordan yg penuh ngan bukit bukau n sahro'. Pemandangan sahro' yg luas terbentang juga, dapat memberi ketenangan buat hati ana yg sedih :D
Kambing... yehhh... memang tak dapat lari. Akan ada je kat sahro' ni. Banyak lak tu, bukan kambing je, unta & keldai pun ada. Tapi, xdapat nak ambik gambar unta & keldai. Marrah jai insAllah :)

Keadaan n rupe rumah2 di Jordan. Huhu, ginila... bersegi je. Tapi kadang2 ada umah yg bila masuk je, fuhhh... mmg cantik, cam hotel rasa. Beza luar n dalam. Adik2, main apa tu :p

6 comments:

pu3 balqis said...

best yer beli baju..
;)

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

haha... musim panas, kena beli baju yg sesuai tuk panas lak... dulu sejuk, baju nyer xsesuai tuk musim panas ni :)

baju2 murah je... semua bawah Rm6...hehe, mana nak dpt kat Malaysia

...Te-are... said...

salam kenal ye lisza... lisza blajar kat jordan ye?? sronok nya... jauh berjalan, luas pemandangan!! tgk dr gambar2 kat jordan tu, jauh2 ye bangunan antara satu sama lain... pokok zaitun?? teringinnya nak tgk live... ;)

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

wsalam..salam ukhuwwah ukhti te-are
ha'ah ana blaja di jordan ni :)
luas pemandangan, tenang fikiran... hehe...

kat kawasan ni...mmg umah jauh2...tp, ada je yg dekat2...ye..pokok zaitun tu..mmg byk kat sini...kat univ ana pun byk...tp syg, ana xmakan zaitun..huhu

insAllah te-are..moga satu hr nnt te-are dpt dtg ke bumi para nabi..ameen

Anonymous said...

real pictures of jordan

thanks

letak ler lagi gambar2 real yg lain jgk.. dpt tumpang tengok negara orang

salam.

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

insAllah..ada nnt ana letak...Allah ma'ak