Sunday, 9 August 2009

...HaFLaH 'ARuS...

anak buah Haia (Maisan kot namanye... luper :D) - pandai lak budak2 ni ambik gambar

بارك الله لك، وبارك عليك، وجمع بينكما في خير

Jumaat lepas, ke anjarah (rumah sahabatku, Haia) untuk haflah 'arus yang diadakan bersama Syarifah Wirdah... Haia menjemputku untuk hadir ke haflah dgn beria2... mulanya ku menolak untuk tidak hadir, tp bila fikir semula, apa salah nyer hadir sekali sekala ke majlis kahwin org arab... lagipun, keluarga dia dah kenal dgn ku... bersalah pulak kalu x pergi...

Kami bertolak awal pagi kerana perjalanan ke Anjarah mengambil masa sejam dari Irbid. Malam sebelumnya, tumpang tidur di rumah adik2 Perak, Aisyah n kawan2 sbb hari jumaat mmg payah nak dpt bas dari Mafraq. Pukul 9, dgn semangat nyer mengambil bas dari Irbid-Kufranjah, tetapi... adehh... camne ku blh salah ambik bas... hmmm, klu tak silap, masa naik ngan kak tie awal2 dulu, naik bas tu... hehe... jadi, kami tidak terus sampai ke Anjarah, tetapi sebaliknye di'tinggalkan' di Mauqif Anjarah... hmmm, nasib baik ada kredit n telefon Wirdah, cuba bayangkan klu ku sorang... uwaa~ mau menangis sbb handphone xder bateri... Alhamdulillah :D

sampai di Mauqif Anjarah tu, tepon la Haia, n dia suh ambik bas ke Anjarah (xder bas pulak)... ku tanya pakcik pickup yg lalu di situ:

diriku: ammu, fi bus ila anjarah alyaum?
ammu: hmm.. fi bus, mumkin nus sa'ah au sa'ah.
diriku: min hun ila anjarah, baiid am qorib??
ammu: ya'ni... tarkabi??
diriku: geddish??
ammu: dinar.
diriku: tayyib.

terpaksalah naik pickup... nak tggu bus, xtau bila dtg nyer... sbb xnampak pun bus yg ke Anjarah time tu. Jauh jugak nak ke rumah Haia, tp alhamdulillah hanya sedinar... hehe, berkira (ku mmg berkira bab duit ngan pakcik2 teksi or pikap ni... hehe)

sampai di sana, xla ramai sangat tetamu yg ada, sbb masih awal lg, majlis pukul 2, kami datang kul 10... sampai2, bersalaman la ngan makcik2 yg tgh duk rehat.. wah, beza sungguh majlis perkahwinan kat Malaysia ngan Jordan ni... klu kat Malaysia, semua duk luar masak2, tp kat sini, xder pun nampak... mgkin diorg tempah je kot... hidangan.. yehhh, nasik kegemaranku, MANSAF :D yummy... sblm tu... kami berborak2 ngan makcik2 n adik2 yg mmg suka bercakap ngan kami... lg2, bila diorg nampak kamera, adehhh... semua nak pgg kamera, semua nak tangkap gambar... so, layan je la budak2 ni... mmg ramah diorg ni...

apa yg diborakkan... cam biasa, tanye dari mana, duk mana, study mana, cmne majlis perkahwinan di Malaysia, n mana yg best duk Malaysia ke Jordan... n etc... Alhamdulillah, nasib baik faham apa yg ditanya, n dapat balas dgn baik, siap jadi mutarjim kat Wirdah.. hehe, Wirdah, kena blaja lg cakap arab :D

slepas penat duk kat dalam, duk di luar pulak... musik di pasang kuat, n adalah yg menari... itula majlis perkahwinan arab... menari mesti.. ku diajak menari?? ku menari?? sampai kiamat ku takkan... disebabkan fening dgn lagu2 yg pelbagai, lihat mereka menari, ku penat... niat nak tidur di sana kubatalkan, ditambah ngan org yg semakin ramai... adeh... xnak dah pergi kenduri kahwen... cukupla... bila cakap ngan Haia, nak balik, dia x kasik, dia suh tidur situ gak, samalah adik beradik dia, n mak dia... jadi, ku terpaksa menipu... ya ampun... ku takleh dah duk lama kat majlis tu... di Malaysia pun ku jarang pg kenduri... adehh... cukuplah...

penat... mmg penat, n kami pulang b4 pengantin keluar... aku pun xtau mana pengantin, sbb xder kat umah.. maybe ke salon kot... hmm.. layan je la gmbr2 yg di ambik oleh budak2 kecik ni... ku malas nak tangkap... hehe..


ni farah... comey giler... huhu, rambut dia cantik, haha.. hr tue, nangis sbb aku kata klu xnak ikat rambut jadi cam hantu nnt... hr ni... wah.. comey2 :D

Marwan... manje sangat dgn ku... 'itini, khollini ana usawwir'... 'marrah wahidah bas'... bg la jugak, kesian budak2... kang xbagi, ku juga yg susah :D


sorg yg pendiam... sorg yg terlalu byk cakap... adehh... macam2 korg ni... 'kholliki huna alyamu, irja'ie bukrah'... xleh dik, xlarat... huhu, bye... sayang korg sume... muahhh :D

tgh makan mansaf... hehe... ku makan di dalam rumah :D

p/s: cukup dah... xnak pg majlis kahwin lg... Malaysia & Jordan... ku xleh ramai2 org ni... pening

13 comments:

<< s| tED| >> said...

eeeee.. bestlah norul kalau dapat tgk adat negara lain pula buat majlis perkahwinan.. kenapa x snap2 gambo2 makanan.. teringin nak tengok !!

ummi sha said...

salam..
Ooo..gitu ye kenduri tok arab..
kenapa tak snap gambar dari mula naik bas, naik pickup and so on..
kalau ada gambar lagi best pe..
Heee..nanti kenduri kawin sendiri pun orang ramai juga, kena belajar membiasakan diri ye..:))

G-HaD's said...

ضع يدك على الذي تألم من جسدك وقل: بسم الله، ثلاثاً، وقل سبع مرات: أعوذ بالله وقُدرَتِهِ من شرِّ ما أَجِدُ وأُحاذر



salamz kak...maaf ye btny pd entry ni...sy nak kan sdkt kjelasan,tentang bacaan akhr doa tu pd ayat last skali...pd pkataan ni...أَجِدُ وأُحاذر rsau klu bacaan sy silap..:d syukran kak

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

tedi:
best mmg best, tp ramai sgt org n kuat sgt musik nyer.. xlarat nak duk lama.. fenin2 :D

gambar makanan.. xder sgt makanan.. 1 hdangan je.. Mansaf.. bukan cam lauk kat Malaysia.. huhu.. xper2, nnt wat entry ttg makanan pulak.. hehe..

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

Ummi Sha:
wsalam ummi sha :D
adehh.. ummi sha ni.. selalu kaitkan ngan 'bakal pengantin'.. hehe.. malu saya :D

biasa je kenduri kat umah kawan tu.. malam sblm ada gak, tp x gi.. gmbar dr mula naik bas.. oh, nak tau ek.. ada la sikit gmbr.. nnt sy letakkan.. insAllah..

erkk.. kenduri sendiri.. adehh.. tu la.. tgh pk ni.. sy dah la xleh org ramai2 ni.. pening.. camnelah kenduri saya nnt.. huhu (lambat lg)


G-haD:
wsalam G-haD.. xper je bertanya.. akk ok je.. selagi boleh jawab..

ye.. ttg bacaan tu.. ni dalam melayu dia:
a'uzubillahi waqudratihi min syarri ma ajidu wa uhazir.. dapat kan??

Jard The Great said...

beshnya blaja bhs al-quran.. so jelez.. huhuhu..

salam singgah daru ku..;p

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

ahlen2:
meh blaja sama meh :D

Dida... said...

Salam Norul..

Belum ada peluang lagi nak pegi majlis kawin org Arab.. tp kalau majlis x formal tu byk la.. mmg grand makanan & dressing mereka.. rasa rendah diri pulak... :

Saya pun mcm Norul.. x suka tmpat yg sesak2 n ramai org.. nnti rasa mcm rimas semacam n mcm nak pitam pun ada.... saya suka tmpat yg tenang.. angin bertiup sepoi2 bhs.. amboi.. melebih pulak... hehee..

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

wsalam dida :D
ohh.. xpernah lg ke pg kenduri.. insAllah, nnt adala tu.. tp di sana, maybe lain sikit kot.. agaknye la :D hmm.. mmg comey2 baju dia.. tp klu ana disuruh pakai pun.. xkan pakai.. hehe.. malu2 :D

ye, ana pun mmg xsuka ramai2 org ni.. pening kepala n akan rasa nak marah.. suka cam dida gak.. tmpt2 yg tenang, sepoi2 bahasa :D hehe

arirada said...

cukup la pergi sekali pun, dapat pengalaman, balik Malaysia nnti tak rasa kempunan.

Jelesnye kat hang Lis, merasa duk kat tempat org, cakap bahasa diorang...bestnya klu aku dpt camtu gak...

Aku suka pergi kenduri! hehehe, dah besar2 ni pun x malu ikut mak pergi kenduri :p

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

arirada:
hahaha.. hang suka pi kenduri ke.. ha, yg ni lain ngan aku.. heheh.. aku mmg xsuka gi kenduri.. semak la.. sakit kepala.. ramai sgt org.. camne ek kenduri aku nnt :D

alhamdulillah, Allah makbulkan doaku dpt study di sini.. dr kecik ku mohon dayah.. insAllah, jika dayah teringin, mohonla pada Allah.. insAllah, di makbulkan..

hang jgn jeles2 kat aku dah.. aku lg jeles ngan hang.. insAllah, aku doakan moga hang dpt apa yg dihajatkan :D

jamilah said...

slm...comeiiiiiiii nyeee bdk tuuu

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

wsalam jamilah..
mmg comey2 budak2 sini.. geram bila tgk mata diorg.. hehe