Wednesday, 26 August 2009

...SaBaR vs MaRaH: iKhTiBaR RaMadHaN...


syaitan dah bawak beg balik kampung... xkan nak marah2 lg beb.. xrock la...
lalala~ (ganas giler ayat.. :p)

بسم الله الرحمن الرحيم
رمضان المبارك
شهر البركة... شهر الغفران

*****

alhamdulillah, selesai sudah 5 hari kita menjalani ibadah puasa... dgn harapan diberi kekuatan & kesihatan yg berpanjangan agar dapat meneruskan Ramadhan pd tahun ini dengan 'cemerlang'... dgn doa agar keimanan & ketaqwaan tidak di tahap yg lama, bersama kita mencari redhaNya, bersama kita memohon keampunan dariNya...

*****

ya Allah, sejak aku berpindah dari sakan ke rumah di Hydhubat, Mafraq... pelbagai imtihan & ikhtibar dibentangkan buatku (Sabar vs Marah), demi menentukan aku berjaya atau tidak menjalani ujian yang diberikan Allah... ketiadaan air, kedegilan & kemanjaan berlebih orang lain, dan pelbagai lagi, mengajar aku erti kesabaran... mendidik diriku agar tenang & tidak selalu marah... (macam abah.. hehehe :D, camnelah abah leh jd sabar camtu ek??)


aku mengaku ku orang yg kurang sabar... cepat sangat nak 'merampuh'... kadang2 perkara kecil, tp ku pandang besar sehingga kadang2 aku tidak dpt menahan marah... ku ingat sewaktu remaja ku (hbs.. skrg ni, bukan ke remaja??), skrg zaman kanak2... hehehe, ada satu ketika, ku marah sampai ku menghempas segala bedak, krim ke lantai... kadang2 juga, bila marah sangat, 'binatang comey' yg xder kena mengena ngan kemarahan pun disebut... hmm, masa sekolah rendah lak, sampai bergaduh... adehhh...

jd, betul la apa yg ku baca di satu web indonesia ni, ttg perihal orang yg marah:

Beberapa ciri-ciri orang yang tidak mampu mengandalikan emosinya :

1. Berkata keras dan kasar pada orang lain.
2. Marah dengan merusak atau melempar barang-barang di sekitarnya.
3. Ringan tangan pada orang lain di sekitarnya.
4. Melakukan tindak kriminal / tindak kejahatan.
5. Melarikan diri dengan narkoba, minuman keras, pergaulan bebas, dsb. (isk3.. xpenah lg wat gini.. nauzubillah)
6. Menangis dan larut dalam kekesalan yang mendalam.
7. Dendam dan merencanakan rencana jahat pada orang lain. dsb. (xderla smpai nak pedajal org tu.. cuma bila dia ada, akan buat xtau or mendoakan keburukan buatnye.. huhu)

*****

bila dah dewasa & telah pelbagai pengalaman yg dilalui, diri menjadi sedikit 'sejuk'... walaupun ada juga sedikit sebanyak yang masih tinggal... sekurang2 nyer, xkan mendoakan keburukan, melainkan mendoakan agar diberi petunjuk buatnya, sekurang2 nyer hanya wajah mencuka tanpa kata2 nista... alhamdulillah3...

amarah bila menjadi pemilik aqal manusia, maka hancurlah dunia... kerana marah, aqal yg cerdik, mentafsir baik adalah sebaliknya, memandang yg buruk adalah permata...

kerana marah
derhaka pada ibubapa
kerana marah
guru dijadikan punca
kerana marah
agama dihina
kerana marah
maruah dijaja

*****

"innallaha ma'as sobirin"
"ko marah, wat sakit tekak n kepala ko je, baik ko diam je, jangan layan dah diorang"
"jangan cepat marah, nanti cepat tua"


pelbagai nasihat diberikan... memang benar, tidak rugi jika kita bersabar dari nak marah membabi buta... bukan ada faedahnya, malah sabarlah yg banyak kebaikannya, yg paling penting, Allah sentiasa bersama mereka2 yg sabar...


moga Ramadhan ini, dapat mendidik diri kita agar melangkah ke satu tahap yg baru... moga Ramadhan ini, dapat melakar ganjaran yg besar dari Tuhan Pencipta... moga Ramadhan ini, dapat merapatkan ukhuwwah yg telah lama terputus...


*****

p/s: rindu nak buka posa sama2 ngan keluarge belah abah... best nyer, nikmatnyer buka posa sama2... tahun ni xdpt, hanya doa ku kirimkan




16 comments:

aishahumairah said...

salam,
wahhh best bace entry akk ni..
tol tu kn..cpt je kdg2 rse nk mrh, sabar tu ntah hlg ke mne je..huhu..kna byk2 bljr tok nk kurgkn perasaan cpt mrh ni..thanks=)

joegrimjow said...

hargai org yag ada
slamat puasa

<< s| tED| >> said...

norul : bulan ini aku banyak belajar menaha kesabaran. walau kdg2 rasa nak marah sgt2.. tapi aku buat muka seposen dan releks je..

semoga segala dugaan untuk dirimu bulan ini dapat di tepis dengan begitu sabar dan tabah sekali

mizaranun said...

salam..

slmt menjalani ibadah puasa..
moga ukhti tetap bsabar dgn ujian hidup..
bersabar dibulan lg besar ganjarannya..

~Err sblm pak setan n the geng kna penjara sempat dia bg wasiat yg bbunyi.."watla mcm biasa ye sume.."
hikhik

ASYIQ said...

Susah sgt nk kawal marah kan?
Akak pun sama macam LiS...

Caya tak LiS...
Bila jadi cikgu..lagi mudah marah!

Nak buat muka seposen macam Ted pun susah juga....atau buat bodo je la.

ummi sha said...

Salam..
Cakap suruh sabar memang le mudah. Susah nak buatkan? Tapi sebenarnya marah tu datang dari syaitan yang ada dalam hati kita.. usirlah syaitan tu dengan banyakkan berselawat disetiap waktu dan berzikirlah dengan menyebut Allah banyak2..insyaAllah syaitan tu lari bersama-sama api kemarahan..
p/s kalau dh tak dpt kawal marah, jgn baling brg,tapi pi mandi sampai sejuk badan dan hati..^_=

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

to aishahumairah:
wsalam ukhti :D
thanks singgah n komen nyer..
cakap suh sabar mmg senang, tp nak jadi sabar.. mujahadah yg besar amat perlu.. insAllah. lillahi ta'ala..

joegrimjow:
ramadhan kareem ya akhi.. insAllah.. yup, kena hargai org2 yg ada di sekeliling kita..

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

kak TeDi:
yes.. bulan barakah.. mg sama2 kita berjaya dlm imtihan yg Allah bentangkan buat kita..

haha.. muka seposen.. mahai lg tu.. wat muka 1sen la.. hehehe

mizaranun:
wsalam.. ameen ya Rabb.. mg sama2 kita berusaha menggapai redhaNya..

pak setan: ~ "xpayah wasiat2 geng, diorg mmg dh gitu, kita ada xder, sama je" ~

huhu.. manusia bertopengkan syaitan

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

kak Asyiq:
kak, org kata, antara cara nye, kena kawen cepat, betulke.. haha.. ngarut~

haha.. jd cikgu mmg akan jd lg xsabar.. lg cpt merajuk.. huhu.. akak pulak, cikgu disiplin.. aisyy.. mmg susah nak wat muka seposen cam kak TeDi.. huhu..
jd Hulk kak :D

Ummi Sha:
wsalam..
haha.. baling bantal lak skrg.. hehe :D xder air la ummi.. camne nak mandi.. susah nak sejuk ni.. (hehe.. gurau je)

klu xder air nak siram 'kepanasan' tu, leh je siram ngan 'air ma'nawi'.. iaitu zikir2.. insAllah, dpt la sejuk panas td.. betul kata ummi tu :D

thanks ummi sha..

Dida... said...

Salam Norul..

Saya kalau marah lain pulak pesen dia.. saya akan diam dan buat bodo je.. kalau ditanya.. saya akan diam seribu bahasa.. tu tandanya saya marah la tu... protes pun ye jugak..

tp.. saya marah x lama.. kejap je... pastu boleh ketawa balik dgn org yg buat saya marah tu...

Bulan2 puasa ni kontrol sikit marah tu ye.. zikir atau baca Quran selalu boleh hindari diri daripada dikuasai marah.. Semoga Norul kuat hadapi dugaan ini..

miss GAZA said...

salam sis..

bulan posa ni mmg kena banyak2kan bersabar..
huu




slamat brposa yah!
ramadhan kareem..
=)

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

Dida:
wsalam Dida :D

yes.. skrg dah tukar gaya.. hehe.. skrg sama la sikit2 cam dida.. klu tgh marah dgn seseorg tu, ana xkan cakap ngan dia, n wat muka toye ngan dia.. klu org tu tanye, n ana jawab ndak x ndak je.. mksdnye tgh marah la tu.. huhu

ameen doanya.. insAllah, tgh berlatih ni.. hehe

Miss GAZA:
wsalam..
Allahu akram..

insAllah2.. tgh berlatih menyabarkan diri... hehe

khosim said...

Wah, nampak dah jadi ustazah sgt budak ni...baguslah semoga puasa kali ini betul2 meningkatkan takwa anda...ye le dah bljar sampai master..tak kan master of toraklogikan..

Yoi tengok blog abah tu dan susunkan gambartu sebaik2nya..ok

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

toraklogikan.. haha.. macam2 abah ni.. xder nyer ustazah lg.. xhbs ngaji lg.. hehe.. tgh berusaha sblm balik Malaysia.. hehe.. ameen atas doanya..

dah tgk dah bah.. ok je susunan tu.. xper2, nnt sy try susun balik

yuyee cap limau said...

wow kak..abah bagi komen..
kak bile balik??

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

insAllah tahun dpan.. doakan akak