Saturday, 22 August 2009

...SaHuR & BuKa PeRtAmA...



بسم الله الرحمن الرحيم
رمضان كريم
كل سنة وأنتم بخير


dah pukul 7lbh, tentu semua umat Islam di Malaysia yg berpuasa sdg menikmati pelbagai juadah berbuka puasa... Alhamdulillah3... Sohhatein :D selamat berbuka puasa, moga segala amalan dilipat gandakan ganjaran dr Allah SWT... moga diberikan kesihatan agar dpt melaksanakan kewajipan yg diperintahkan.. batmanna lakum el kher wa sakinah fi hazas syahar... insAllah

manakala di Jordan, umat Islam yg berpuasa, masih lg berbaki dalam 4jam lebih kurang... insAllah, moga dikurniakan kesabaran dalam menempuh Ramadhan yg Barakah... moga diterima segala amalan2... insAllah..


*****

huhu... subuh 432am... jd sahur td, bangun la pukul 330am... (yg sbenarnya xtidur pun semalam, sakit2 badan angkat barang, sbb pindah rumah)... moga ikhtibar n imtihan dr Allah, dpt kuhadapi dgn penuh kesabaran & keimanan... bangun2 pg, mata segar, semangat lak tu sahur, huhu :D... sahur ber2 je la ngan nawar (adik2 serumah balik Malaysia), xderla nak masak, cuma panaskan lauk semalam (ayam masak kuning & sayur campur)... Alhamdulillah..

cumanya... sahur di sini berlainan suasana di rumah dulu... klu di rumah di Malaysia, ku jadi anak dara yg pemalas... lalala~ abah yg selalu kejutkan tuk bangun sahur, xpun mama, tau2 jela, hehe, bila dah dikejutkan, maksudnyer, makanan dah terhidang... pemalas sungguh aku ni... huhu, bila dah bangun, 'putera2 liat' masih terbelungkar lg... ku pulak yg kena kejut... adehh.. so, jadilah huru hara rumah tu di subuh hari... hehehe... yg paling susah bangun, anak sulung Haji Khosim & Hajjah Ramlah :D (hehe, abg acut mmg susah nak bangun, org sume dh siap sahur, dia baru terkebil2... hehe, ni dah kahwin, naya la isteri dia... haha)


*****

hmmm.. juadah berbuka... hehe, bila dah duk umah ni, dekat ngan pasar, senang la nak masak apa2 pun... niatnyer, nak masak pengat pisang tuk juadah berbuka, n nasik goreng... cukuplah... insAllah, kejap lg nak kuar beli pisang... hehe... (nape duk jauh baru rajin wat juadah berbuka... klu kat Malaysia, mama je la yg kena masak, klu suh goreng pisang pun, ku malas)... huhu, maaf ek mama... anakmu ni mmg malas bila disuruh :D

rindu jugak time buka puasa sama keluarga... klu kat umah dulu, selalu je berebut makanan... haha, cam budak2 kecik... padahai, semua dah besaq kedabaq... hehe, bab air lak, selalu je tak cukup, lg2 kalau air tebu... hehe... rindu3... abg masrid, suapkan nasik... hehe, abg ku yg ke2, saje nak bermanja... apit, suapkan gak... hehe (ku mmg malas nak makan nasik waktu berbuka, jd minta diorg suapkan... hehe, abah la yg rajin suapkan saya, kan bah :D)... mama pulak, mmg malas nak suapkan aku, hehe, katanya, ngada2... haha, mama saje la tu, malu nak suap saya kan.. hehe :D

aisyy... merepek lak bulan puasa ni... hehe.. okla... rindu nak buka puasa n sahur sama kat umah... n juga sama saudara mara... xperla, insAllah... jika sampai hayatku di Ramadhan akan dtg, insAllah... akan bersama di Malaysia.. insAllah...


رمضان المبارك
شهر البركة... شهر الغفران


8 comments:

G-HaD's said...

selmt bbuke kak...msia-jordan bezany 4jam je ek?alhamdulillah sempurna sudh 1ari yg ptame kite...mge2 esok n strusny masih HANGAT n MEMBARA utk trus b'ibadah..insyaallah!ramdhan msia-jordan-dubai-singpore...tetap same........sbb ganjaran tu yg paling pentng...TAPI..lumrah khdapan,kngan or memori sentiase xluput d hati kan?bykkan bsabar..yg d tempuh pasti puny kmanisan ny...insyaallah!!;)

teamdakwah said...

huhu..duk upm srdang..umah kat n9 pun xdapat gak sahur n bukak pose 1st ngan family...banyak wei kejer lecture bag..xmemahami lansung..
kite seruper...

ummi sha said...

salam..
Rupa-rupanya Norul ni jenis manja la.. ish..ish..anak sapa ni? Dok bawah ketiak mak tak pa la nak manja, dah dok jauh ni tentu tak boleh manja2 lagi kan? Kena masak sendiri..dh reti masak apa? Tentu dh reti buat nasi arab..
Mai la rumah ummi sha, kita bersahur dan berbuka dengan ikan besar...

<< s| tED| >> said...

norul pindah rumah yek? patutlah lama x online...

selamat berpuasan... tabahkan hati jika teringat masakan mama di rumah.. :)

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

Ghad:
terima kasih.. hehe, alhamdulillah, menjadi la pengat pisang.. huhu, time bbuka mmg sume rasa kena ada :D klu satu rasa, xsedap tekak.. alhamdulillah..

alhamdulillah.. sempurna 1hari, mg hari2 yg mendatang bertambah keimanan n ketaqwaan kita.. alhamdulillah atas pengalaman ini, kerana drpadanya dpt mendidik diri.. alhamdulillah :D

teamdakwah:
student upm ke.. abg akk n isterinyer kerja di sana.. tp xpasti kerja apa.. :D

hehe.. biasalah bila study ni.. kerja umah mmg akan ada.. tp tu amat berbaloi, sbb dpt mendidik kita bgaimana nak mencari maklumat..gunakan peluang belajar ni sebaik mgkin.. insAllah berjaya

"man jadda wajada, man zaro'a hasoda" :D

nnt cuti, balik la berbuka puasa sama keluarge :D

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

ummi sha:
wsalam ummi sha :D
bukan manja ummi.. bak mama saya kata, mengada-ngada.. hehe, saje je nak manja ngan adik beradik, biasalah tu.. tp, saya bukan anak manja.. huhu

masak apa? boleh la setakat nak kenyangkan perut.. hehe.. kuih muih pulak, baru bertatih.. okla dr duk malaysia dulu.. pemaleh habis.. hehe..nasik arab? xblaja buat lg..suka beli je kat kedai or makan umah kawan arab.. hehe.. sblm balik, abg sulung dh pesan kena blaja.. inssAllah

wah.. best nyer ummi sha ajak ke rumah buka n sahur.. hmm, ikan pulak tu.. insAllah, thun depan ummi sha.. boleh ke? :D


kak tedi:
rindu kak tedi.. muahhhh :D

ye kak.. pindah umah.. sehari b4 puasa.. tu yg sakit2 badan angkat brg berat.. huhu..

selamat bpuasa jugak.. xper, boleh je tahan puasa sini.. best jer.. xder la nak ingat juadah berbuka di malaysia.. terliur nnt.. hehe..

arirada said...

lis, n3 ko ni betul2 buat aku rasa nak mkn pengat pisang! tapi, aku x pandai buat :(

lagi pulak, xtau pisang ape kat sini yg sedap dibuat pengat..huhu..nak pengat pisang!!!

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

hahaha.. apa yg aku buat n makan.. ko kena wat gak.. hehehe, sbb kita penah sebilik n makan bersama.. jd.. rasa kita sama.. hahaha..

ala.. bukan x pandai.. xcube lg.. aku tgk resepi gak dayah.. hehehe.. pastu, ku cmpak sume bende.. alhamdulillah, berkat ramadhan pertama :D

chaiyok dayah.. hehe.. guna je pisang pape.. aku main beli je pisang.. aku kan xtau jenis2 pisang ni.. asalkan pisang yg dah masak.. hehehe.. selamat berbuka ngan pengat pisang.. :) nnt aku nak wat lg