Saturday, 8 August 2009

...SeDiH & NanGiS, MaRaH & GeRaM...

emosi ku x stabil minggu ni... mgkin sebab penat & sakit2 badan, sibuk ke sana sini sejak kebelakangan ini, ditambah ngan berita2 yg menyakitkan hatiku, yg memeningkan kepalaku...

*****


sedih & nangis:
xtau nape asyik rasa sedih je minggu ni, pastu asyik nangis je... ya Allah, ku penat dgn perasaan yg begini... tp, ku tau ada hikmahnye... penat... mmg penat... terlalu penat... ditambah bahang panas sahro' mafraq di jordan ni... ya Allah, tenangkan hatiku, lapangkan dadaku, sabarkan diriku dalam menembuh onak2 liku kehidupan ini... berikanlah aku kekuatan, tiupkanlah semangat juang... ameen ya Rabb :'(



geram n marah:
nasib baru geram, n masih boleh menahan marah... ku mmg akan jadi teruk kalau ku sudah marah (jadi, tlg jangan wat ku marah)... kadang2, hilang kawalan bila amarah menguasai diriku... ya Allah adik2 ku... xboleh ke korg hidup aman damai, xboleh ke korg hidup dgn jauhkan diri dari sifat benci-membenci, musuh-memusuhi, khianat-mengkhianati... kenapa perlu semua begini... kenapa perlu pulau-memulaukan jika ada yg tak puas hati, kenapa tidak duduk bersama berbincang penyelesaian yg perlu dicari...


tolongla... ingat semula niat apa yg ditanam dalam diri saat korg hadir ke bumi para nabi... belajar ilmu agama atau belajar sifat mazmumah sifat 'terPUJI'... sifat yg di agung2 kan setiap hari... ingat... korang diberi kesempatan di dunia ni, hanya sekali, tiada galang ganti... berbaiklah, bersatu semula, buang sifat keji dalam diri...

11 comments:

shaniza said...

salam..
Gaduh ngn kawan eh? Syaitan sentiasa meniupkan api kemarahan di dalam hati supaya umat manusia berpecah belah..ingat pesan Rasulullah SAW, tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga ia mengasihi saudaranya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri...

shahadah said...

salam..
segala yg terjadi tentu ada hikmahnya. jika bukan kita yg salah, sebenarnya Allah sedang menguji sifat2 mahmudah kita. oleh itu, mintalah petunjuk untuk soalan "menagapa" itu. dan minta ketabahan serta kesabaran dlm apa jua keadaan...semoga saudari diberi kekuatan dan semakin dekat dengan Allah..salam ukhwah (^_^)

yuyee cap limau said...

kak..sabar kak sabar
tapikan bile kite nak marah mmg xleh sabarkan
saya slalu mcmtu..
adoila..yg menjadi
mangsa kemarahan adalah blackberry
kalu pas kwen tak taula cne..
maklumla saya nie garang ibarat harimau..
tu kawan saya la kate..hehe

<< s| tED| >> said...

alahai... sabar norul... jangan marah2.. jangan geram2... nanti muka kedut2... eekekekeke

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

shaniza:
wsalam ukhti..
bukan ana yg gaduh.. hehe, dh besaq ni klu gaduh2 ni, xbest la.. yg gaduh tu, adik2 yg duk blaja sama 1 univ ni.. xhbs2 nak gaduh je keja nyer, xhbs2 xpuas hti ngan itu ini.. entahla, mgkin masih muda.. jd, bila ada yg xberkenan ngan dia, dipulau, dingumpat.. gitula.. harap ditiup smngt persahabatan dlm ht2 mereka :D


shahadah:
wsalam ukhti..
ya.. setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya.. kita yg terkadang tidak memikirkanya disebabkan terlalu mengikut emosi..

salam ukhuwah kembali ukhti :D

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

yuyee:
lama xnmpak dik.. hehe.. yeh.. mmg tgh blaja menyabarkan diri.. hehehe.. tp, skrg ni, okla lg dr dulu.. dulu, sikit2 nak marah, alhamdulillah bila dh makin dewasa, sdkt sbyk berubah la.. (sikit je kot.. haha)..

haha.. garang cam harimau.. ha, tu ok lg, akak ni, dikata cam singa betina.. aduhai.. sungguh ku di samakan ngan singa.. hehehe


kak tedi:
hahaha.. tula, ni dah suku abad ni (betul ke suku.. hehe), kang berkedut muko den kang.. sapo yg susah ha.. eden jugak.. hehehe.. insAllah, xgeram lg.. hehehe

G-HaD's said...

musim emo sudh dtg ye kak?(: mmg normal le klu kdg2 dtg rase mrh+sdh...tp care kite mhdapi ny tu yg akan mbezakan kite smada kite ni B"AKAL or TIDAK B"AKAL...
mudh2an,kite same2 jd kumpulan no 1 tu ye...
as sobrun minal iman ;)
btul x ek?dh lame xgne arabic...hihi

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

fasobrun jamil :D besar pahala bg mereka yg sabar..

hmm.. ye.. musim la ni.. mmg kkdg diri ni ada musim.. musim merajuk la, musim sedih la, musim semangat berkobar2 la.. macam2.. :D

Dida... said...

Salam Norul..

Menangislah kerana kita mengingati dosa2 kita kepada Allah dan simpanlah airmatamu utk perkara2 bernilai.. tabahlah.. kuatlah.. berdoalah.. moga Allah membantumu..

Sabar itu kekuatan Iman.. dan kemarahan itu sahabat Syaitan... oleh itu.. bersabar lah wahai sahabat..

ASYIQ said...

LiS ....apa dah jadi.?

Amat simpati mendengar luahan rasa ni...menangislah kalau itu jalan terbaik merungkai keresahan di hati...berdoalah kpdNya memohon kekuatan...

NoRuLLiSzA eL FaRiSi said...

Dida:
wsalam ya ukhti Dida.. kembali semula di alam blog.. ni mesti sudah siap semua tugasan :D

ameen ya Rabb.. thanks atas doanya.. wa iyyaki..

ye.. kkdg bila fikir semula, n muhasabah balik, Allah berikan rasa sedih n membuat ana menangis, supaya ana dpt ingat kembali padaNya, supaya ana ingatkan kembali diri yg hanyut lupa di bawa arus dunia.. itulah hikmahnya.. dan ana mmg suka perasaan yg begini.. Alhamdulillah..


Kak Asyiq:
xtau la kak asyiq, mgkin musim sedih ni dtg kembali sperti dulu.. tp xper, sy suka perasaan yg begini.. kerana ia sebenarnya, beri ketenangan buat hati kecil ini..

thanks kak asyiq. syg kak asyiq :D